Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
't Is misschien toch complexer.
McCain/Huckee zou wel een redelijk sterk team zijn. Maar Huckee/McCain zou nog beter scoren, want wie de kern van de republikeinen niet mee heeft - namelijk de sociaal conservatieven - die maakt geen kans.
De komende verkiezingen zullen tonen dat McCain die niet mee heeft en Huckee wel. Veel staten uit het Heartland moeten nog stemmen. Huckee zal het voor McCain onmogelijk maken voldoende stemmen te halen, waardoor er op de conventie zelf zal moeten worden beslist.
Anderzijds, de grote groep independents die ge moet meehebben - waarvan er velen Clinton veel te polariserend vinden - zou zeker liever McCain/Huckee zien dan Huckee/McCain.
Beide teams hebben dus serieuze problemen. Het ene mist de kern van de Republikeinen (die vinden McCain veel te liberaal); het andere mist de centrum-poel van gematigde independents.
|
Je vergeet dat de strijd bij de republikeinen nagenoeg gestreden is. Huckabee kan McCain mathematisch niet meer inhalen.
De republikeinen hebben een systeem waarbij je bij de overwinning van een staat in de primaries, meteen alle kiesmannen van de staat achter jou staan. Bij de democraten worden die kiesmannen in elke staat proportioneel verdeeld onder de kandidaten naar gelang hun behaalde resultaat.
De weg is nog lang, maar het ziet er naar uit dat McCain de Presidentskandidaat wordt. Met Huckabee als vice-kandidaat halen ze wel een groot deel van de conservatieven binnen. Want ik zie geen enkele conservatieve Amerikaan stemmen op Clinton of Obama, alleen al omdat ze beide vrij links zijn voor Amerikaanse normen.
De eindstrijd wordt zowiezo spannend. Het ziet ernaar uit dat het een strijd wordt tussen McCain en Obama. Mijn keuze is McCain, dat weet je ondertussen al. Maar ik vind Obama een heel sterke kandidaat.
Deze man kan grote massa's bewegen en inspireren.
Het is sinds Ronald Reagan dat de V.S. nog een kandidaat hadden met die kwaliteit. Niet te onderschatten bij nationale verkiezingen.