Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2008, 10:25   #41
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Euhm ...
misschien is die keuze wel veel beperkter dan je jezelf graag wil doen geloven?
Beperkt of beperkend? Elke keuze is beperkt (oneindige mogelijkheden zijn louter theoretisch) en beperkend (zodra je je keuze hebt gemaakt, ben je er door beperkt).

Citaat:
Misschien is wat wij geven als de reden(en) van onze keuze slechts het topje van de ijsberg, en wordt die in werkelijkheid door veel meer en heel andere factoren bepaalt? Misschien zet een bepaald maatschappelijk systeem wel een bepaalde norm uit die geïnternaliseerd wordt, en al wie niet voldoet aan deze norm een zwakkeling noemt, iemand met de angst om een sloof te worden of iemand die meedoet aan het modernistisch geweeklaag?
Misschien fulmineer ik daar wel tegen?
Heb je het interview gelezen? Dringend doen. Ploetermoeders bestaan hoor, ik ken er minstens één, en die ploetert omwille van een 'deadbeat dad'. Dat is pas schrijnend, want zij heeft gewoon geen adem meer over om te klagen.

Maar waarover de vrouwen het in dit interview hebben zijn de ontgoochelingen die ze hebben opgelopen door zich een verkeerde voorstelling van de zaken te maken. En laat dat nu juist het leven zijn: je maakt een voorstelling van wat het zou moeten zijn en dan draait het anders uit. Hoewel niemand Axelle ooit gevraagd heeft een gevierde zangeres met drie kinderen te worden, is er blijkbaar plots een 'maatschappelijke norm' (opgedrongen door media, feministen en weet ik wie nog allemaal) die haar dat wijsgemaakt/aangepraat heeft? Beg yr. pardon, maar dat klinkt als een kettingroker die roept: nee, krijg je daar dan kanker van?

Als 'de maatschappij' een beeld heeft van hoe mijn gezin er zou moeten uitzien en dat beeld staat hun geluk in de weg, dan volgen wij dat beeld niet. Dat is ook wat wij onze kinderen proberen door te geven: het is niet omdat de hele klas het leuk vindt, dat jij het ook leuk moet vinden. Tegen de stroom inroeien is nooit makkelijk, maar soms noodzakelijk als individu. Sociaal gedrag impliceert geen conformisme.
Wat zullen 'de anderen' van mij denken? De dag dat het antwoord je gestolen kan worden, ben je eindelijk vrij. Ik hoop echt dat die dag ook voor jou eens aanbreekt, want voor mij was ze een bron van geluk, en begon mijn leven pas echt.

Citaat:
Een mes snijdt altijd aan twee kanten iig, en je kan niets waardevols winnen, zonder iets anders waardevols te verliezen.
Wat je hier zegt is dat keuzes hard kunnen zijn. Als algemene regel is het trouwens niet waar, je kan evengoed iets waardevol verliezen, door voor iets te kiezen dat nog veel waardevoller is. Dan deed ik namelijk toen ik mijn vrouw tegenkwam.