Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Cfr. post 35. Het gaat om de ongeveer 300 miljoen aardbewoners die nog niet zo lang geleden (was het niet september 2007) voor het eerst erkent werden door de UN, de zogenaamde 'indigenous people'. Een belangrijk en heugelijk feit. In principe wordt dus ook het collectieve bezit van grond erkent dat verschillende van die volkeren hebben, hun geneeswijze, hun rechtssystemen enz... Het woord ‘kapitalisme’ is eerder van toepassing op de andere aardbewoners dan op deze 300 miljoen. Slechts de VS, australia, Colombia,en nog een paar kleinere landen stemden tegen. Die vonden misschien dat de indianen en de aboriginals al voldoende rechten hadden.
|
Zeer zeker hebben de leefwijzen van enige achterblijvende minderheden (300 miljoen stelt weinig voor als percentage van de wereldbevolking) wel eens sympathieke kantjes, hoewel als je ze nader leert kennen ook/juist hun levens niet zelden blijken te worden gedomineerd door overheersing/onderdrukking alsmede angst veelal geworteld in griezelig "geloof" met daaraan verbonden rituelen.
Als merkwaardigste "tussengroep" met mijns inziens betrekkelijk grote overlevingskansen beschouw ik de van oorsprong Indiaas/Pakistaanse Zigeuners, die wel degelijk waar zich enige mogelijkheid voordoet profiteren van minstens de technische facetten van moderne beschavingen; de overigen ken ik niet van nabij, kan ik niet beoordelen op zulke uitwisseling, hoewel ik vergelijkbare verhalen toch wel vernam/las van/over o.a Noordamerikaanse inclusief Canadese 'first nations" waaronder ook de Eskimo/Inook en binnen Europa Sami/Lappen. Andere groepen zoals o.a Aleoeten namen of kregen niet zulke kansen en zijn zo goed als verdwenen/uitgestorven/uitgemoord. De Finnen hebben zich ondanks eeuwenlange uitbuiting en onderdrukking wel als volk weten te handhaven, lijken mij volledig modern.
De levenswijzen van de echte "primitieven" die jij zozeer schijnt te bewonderen brengen echter hun eigen bezwaren met zich mee waaronder een gemiddeld zeer lage te verwachten levensduur en bieden aldus geen alternatief voor de (te) grote totale wereldbevolking, tenzij je jezelf snelle uitdunning inclusief zelf-wegcijfering van het mensdom als doel stelt ('weg met ons').