Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2008, 07:59   #114
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk bericht
Inderdaad: een kleine minderheid. Het zou de grote meerderheid sieren moesten zij op een beschaafde manier hun ongenoegen uiten en laten zien aan de autochtonen dat zij het met deze kleine groep extremistische moslims totaal niet eens zijn. (Via een demonstratie bijvoorbeeld, waarin ze oproepen dat ze het daar niet mee eens zijn, liefst zoveel mogelijk - zal wel geen probleem zijn daar er een grote meerderheid niet-extremistische moslims zijn).
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben het er principieel niet mee eens. Het zou inderdaad een groot aantal mensen van autochtone afkomst geruststellen mocht bijvoorbeeld de moslimexecutieve eens zo'n demonstratie organiseren, of een andere actie die duidelijk maakt dat de meerderheid van moslims geen ayatolla's zijn. Maar ik ben het er niet mee eens dat zij dit "behoren" te doen. Het is niet aan de gematigde moslims om publiekelijk hun onschuld te bewijzen telkens als er een daad van moslimextremisme gesteld wordt. Heb jij na de moordraid van Van Temsche een optocht van Vlamingen door Brussel zien trekken die zich publiekelijk distantieerden van elke vorm van racisme? Nee, en dat mag je ook niet verwachten.
Dat gezegd zijnde vind ik de situatie tegenwoordig zodanig gespannen dat ik van harte hoop dat de moslimexecutieve eens een campagne op poten zet om het imago van moslims te verbeteren, en om mensen inzicht te geven in wat dat moslim zijn nu juist allemaal inhoudt. Laatst was er een opendeurdag in de grote Belgische moskeeën, dat is alvast een goede start. Ik zou zelfs voorstellen dat daar in het leerplan structureel plaats voor wordt gemaakt: 1 keer per jaar met de Vlaamse kinderen op bezoek bij moslims en in de moskee, praten met die mensen en begrijpen waar zij in geloven en wat zij doen.

Trouwens, de meeste "problemen met moslims" waarnaar hier continu wordt gerefereerd gaan over daden die niet religieus geïnspireerd zijn. Om maar weer eens hetzelfde voorbeeld van de Brusselse homobashers te nemen: die gasten die dat doen kiezen hun doelwit (homo's die 's nachts naar huis keren na een avondje uitgaan in de Brusselse homobuurt) gewoon omdat het zo'n makkelijk doelwit is en omdat die homo's meestal wel wat geld op zak hebben, niet omdat de één of andere religieuze leider hen daartoe aanzet. Natuurlijk moet je ook niet blind zijn voor het sluipende gif van moslimextremisme (elke vorm van extremisme eigenlijk), en denken dat dat hier niet bestaat. Extremistische leiders die jongeren aanzetten tot haat jegens niet-moslims moeten met alle middelen bestreden worden. Een aanslag is ook niet uit te sluiten in grote steden, ook daarvoor is oplettendheid geboden. Maar laat ons alsjeblieft niet alle moslims, inclusief de mensen die hier werken en hun best doen om in alle stilte een bestaan op te bouwen, in één zak steken en hen alle problemen van de wereld toedichten. Dat zal ons alleen maar blind maken voor onze eigen rol in het oplossen van die problemen.