Discussie: sos horeca
Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2002, 21:26   #2
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Al jaren klaagt de horeca en dit met recht en reden.Vooraleerst is het de hoge Btw aanslag die de prijzen in de hoogte jagen. Ook is aftrekbaarheid van een zakenlunch of een dinner ernstig aan de band werden gelegd. Daarenbij zijn de sociale lasten ook zeer hoog waardoor personeel extreem duur is als je rekent dat dit een beroep is die zeer arbeidsintensief is.

Maw wanneer je een goede kwaliteit wenst te geven aan je kliënteel moet je een goed produkt afleveren maar dit is geen produkt waar een machine je mee kan helpen maar is een samenwerking van diverse mensen en liefst van geschoolde en ervaren personen. En daar wringt enerzijds het schoentje: veel en ervaren. Veel is duur in sociale lasten en in loon plus dat het loont nog met de factor ervaring een stuk wordt verhoogt. Wie zal dit plaatje dan betalen? De klant of is de werknemer slachtoffer van deze toestand en zijn er of tewel te weinig personeelsleden of worden ze onderbetaald waardoor de ervaren en met grote kennis zijnde personeelsleden gewoon wegblijven. Het gevolg is dat de klant er de dupe van is maar ook de persoon die in dit wereldje werkt want zo krijgen ze een slechte naam.

Maar dit is het niet alleen want de fout ligt niet volledig bij de werknemer maar ook bij de werkgever; Soms is de drang naar meer(financieel) bij de werkgever zo groot dat dit ook een gevolg heeft aan de klant(abnormale hoge prijzen,voor wijn bijvoorbeeld, of zeer kleine hoeveelheden tegen een te hoge prijs)maar tevens voor zijn personeel. Want die moeten soms aan een hels tempo en onder zeer hoge prestatiedruk werken en dit aan een lage prijs + met te weinig personeel.


Ook het probeem van de werkgevers voor de werknemers is de ernst die zij hebben voor dit beroep. Soms wordt dit beroep wat gebruikt wordt door mensen met veel geld en deze willen beleggen en het maar eens in de horeca zullen proberen. Met het idee van:ja,ze verdienen ze daar gemakkelijk en het is er gemakkelijk zwart werken. Wat dit meebrengt dat er velen er bal van verstaan en totaal geen idee van hebben hoe je een zaak moet laten draaien. Het is niet alleen geld hebben, ermee kunnen omgaan maar ook een bepaalde kwaliteit leveren.
Er zouden vele mensen verstomd staan moesten ze kunnen achter de schermen kunnen kijken en zien hoe hun eten word bereid. Het is niet altijd de fout van de werknemers maar meestal de fout van de werkgevers door hun hebzucht.


Zoals je ziet snijdt het mesje langs alle kanten. Er moet duidelijk iets aan gedaan worden maar hezt probleem is hoe zal je het aanpakken als je rekent dat ten eerste de werkgever wel degelijk zijn mondje houdt anders is hij zijn zwarte inkomen of zijn extra inkomen voor zijn snoepreisje of zijn grilletjes kwijt en de werkgever wel die zwijgt ook want zo zou die ook zijn extraatje kwijt zijn en eerlijk wie betaalt er nu graag veel belastingen?
Het beroep is grotendeels verzuurt en diegenen die niet met spelletje meespelen moeten ofwel ernstig aan de kwaliteit sleutelen,grootkeukens of restaurants in een keten,of een zo laag mogelijke inkoopprijs hebben om kliënteel te kunnen behouden of nieuwe te kunnen hebben.
En dan heb je ook deze die het spelletje niet meespelen en dit zijn deze die een zeer hoge kwaliteit leveren. Ja, en die zijn peperduur door enerzijds goed getraind en veel personeel en anderzijds door een goede kwaliteit van goederen die ze gebruiken om het eindprodukt voort te brengen.

Zoals je ziet het is een steeds terugkerende cirkel die nooit zal kunnen doorbroken worden omdat de kapitaalkrachtigen dit radertje in handen hebben en het goed inoliën.

De groetjes
de moralist is offline   Met citaat antwoorden