Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2008, 14:58   #49
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Kritiek op het standpunt van 17 intellectuelen in "De standaard"

Een administratieve verandering doorvoeren in Europese context wordt hier veel te weinig in uitgelegd voor wat de concrete situatie in België, in Vlaanderen en Europa betreft.

Indien je gaat kijken naar "is het de goede moment" voor links om nu te gaan administratieve veranderingen doorvoeren dan is dat zeer twijfelachtig:
  • - Europa is totaal geliberaliseerd,
  • - De machtsverhouding in Vlaanderen zelf is duidelijk: een rechts overwicht
  • - In de Belgische context is het gemiddelde beter: de PS zorgt hiervoor.
Ik kan aannemen dat er linkse krachten zijn die een onoverzichtelijke, complexe en daardoor erg ondemocratische staat, met zijn complexe structuur wensen te vereenvoudigen.
Ik kan ook aannemen dat dit op zich geen probleem geeft met sollidariteit: indien dit gebeurt in een Europa waar deze sollidariteit wordt verhoogd door de regionalisering van Belgie.

Maar dit is niet het moment hiervoor, omdat de onderdelen, vooral Vlaanderen, minder sterk zijn opgewassen tegen de Europese liberaliseringswoede dan het geheel, België.
Het al dan niet verder regionaliseren, of het vormen van een autonome regio binnen Europa is dus niet enkel een Vlaams probleem, het hangt af van de verhoudingen binnen Europa. En het hangt ervan af of men, als linkse, prefereert dat Vlaanderen verlinkst of dat het verder autonoom wordt!

Voorlopig is het voor links absoluut aangewezen, lnks in Vlaanderen, om de sollidariteit met het meer linkse Wallonie te koesteren. Het VB, LJMMDD, NVA, CD+vee zijn geen garantie dat links vooruit gaat bij het splitsen, of het verder defederaliseren van Belgie: wel integendeel!

Het gaat hem dus niet over principes alleen: het gaat hem over de feitelijke toestand, het tellen van de neuzen, de taktiek.
Mocht het VB zijn opgedoekt, het JMDD en NVA-CD+vee rechtse gedachtengoed niet aanwezig zijn, dan was Vlaanderen allang in een andere situatie geraakt, en zou geen hond zich verzetten tegen een welkome vereenvoudiging. De sollidariteit zou door Wallonie niet in vraag worden gesteld. Zij zou er automatisch zijn.

Indien mensen eens moesten nadenken over waarom sommigen tegen de splitsing zijn, op dit ogenblik, zou men toch duidelijker inzien dat dit niet aan de orde is, noch voor de VLamingen, noch voor de Walen, noch voor de Brusselaars.

Men krijgt de situatie die men verdient indien men op rechtse partijen stemt om de staatshervorming te bekomen: geen staatshervorming.

Bepaalde sociale verworvenheden zoals onze prachtige sociale zekerheid kan Europa, dat liberaal is, niet zo eenvoudig naar de prullenmand verwijzen door het grote economische blok dat Belgie vormt. De drie deelstaten, de drie regio's "aanpakken", allicht met de steun van de Vlaamse kapitalisten en rechtse krachten daarentegen is veel eenvoudiger.
In een rechts Europa, in een Vlaanderen dat in een linkser gebied ligt MET de Walen dan ZOnder de Walen, in een periode dat rechts hier hoogtij viert en links ten onrechte op zijn gat ligt is het onzinnig om af te komen met het fabeltje dat er "linkse intellectuelen" zijn die dit allemaal zien zitten.

Er zijn namelijk veel meer "linkse intellectuelen" en mensen met gezond boerenverstand die WETEN dat dit nonsens is

Ik raad de "linkse intellectuelen" aan om eerst aan de bevolking uit te leggen waarom ze links moeten stemmen, indien ze een staatshervorming wensen, en niet moeten meeheulen met hun onderdrukkers.
Indien Etienne Vermeersch dit morgen doet eet ik mijn hoed op.
Met leverpastei (hij weet waarom ik dit schrijf).

Ten slotte: Ik vind al weinig linksen bij de groep die men hier opsomt. Of het intellectuelen zijn laat ik dan nog tussenbeide. Ik dacht dat intellectuelen mensen zijn die hoog staan aangeschreven omwille van de analyses die ze maken, en die hout snijden

Laatst gewijzigd door ericferemans : 22 februari 2008 om 15:17.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden