Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Kijk ik ben misschien wat achterlijk maar voor mij is links eerder WIJ en rechts eerder IK. Links zal denken in termen van algemeen belang, rechts in termen van meestal eigen belang, mijn eigen vrijheid. Links zal denken in universele welvaart, rechts mijn eigen welvaart of deze van mijn eigen groep. Van zodra je de welvaart van één enkele groep belangrijker vind dan het algemeen belang ben je niet links maar eerder rechts. Het gedachtegoed dat professor Vermeersch hier naar voren schuift is duidelijk gericht op de welvaart van één groep.
|
Er zijn meerdere bepalingen van links en rechts.
Ik zie het eerder zo:
Links wil zoveel mogelijk alles door de
staat laten verwezenkijken.
Rechts legt meer de nadruk op de
eigen verantwoordelijkheid
Beide kunnen mekaar aanvullen zoals het geval in onze huidige maatschappij.
Wallonië is eerder links, Vlaanderen eerder rechts.
De toestand van beide spreekt voor zichzelf.
--
labyrinth je moet ook aandachtiger het Manifest lezen:
---------------------------------------------------------------------
Meer autonomie zal
eenieder tot voordeel strekken. Gelukkig groeit aan beide zijden van de taalgrens het besef dat
ook Franstalig België zijn eigen groeikansen hypothekeert in de mate dat het zich laat gijzelen door politici die zweren bij de status-quo.
De oude vijandbeelden moeten vervangen worden door nieuwe samenwerkingsverbanden, gebaseerd op een
evenwicht tussen solidariteit en verantwoordelijkheid.
Wallonië als bevriende partnernatie lijkt ons een aantrekkelijker perspectief dan een staatsbestel dat zich van de ene crisis naar de andere voortsleept