Discussie: Cuba en Castro
Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2008, 21:46   #905
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
@Alamoet: ik heb niet gezegd dat ze het model wouden kopiëren, wel dat dergelijke landen (ook Noord-Korea en zelfs China) werden verheerlijkt.
Is dat zo anders dan wat er hier staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
Vandaag in De Morgen: interview met Peter Mertens (nieuwe voorzitter PVDA):

"Ook het Cuba van Fidel Castro is voor ons geen rolmodel. Ze hebben daar prachtige zaken gedaan, ze hebben fouten gemaakt. Zij, niet wij. Cuba bindt de PVDA niet."
Je gaat mij niet horen zeggen dat PVDA'ers of 'de PVDA' nooit rare dingen over die landen hebben beweerd, maar over het algemeen had het standpunt van de PVDA mbt die landen meer te maken met verdedigen tegen laster dan met 'verheerlijking'. Er heeft nooit een kaderlid van de PVDA tegen mij gezegd dat er in die landen geen problemen waren. De analyse van die problemen ging trouwens verder dan 'Ja en er is bureaucratie enzo'. Ik ben alleszins tevreden met die houding van de PVDA, die misschien eerder de lading dekt van 'kritische steun' dan hetgeen jullie ervan maken: bakken stront smijten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
Toen ik 16 was, wou ik 'aansluiten' (de activiteitsgraad die ik toen voorhanden had was relatief, natuurlijk) bij iets dat zo links en radicaal mogelijk was... uiteraard was het eerste dat ik in mijn handen kreeg een Solidair.
Ik vind dat de PVDA zich niet op gefrusteerde pubers moet richten. Hetgeen volgt is trouwens niet echt coherent met wat hierboven in het vet staat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
Achteraan stond een poll: "wie is de grootste figuur uit de twintigste eeuw geweest?". 86 procent stemde Stalin. Nooit of nimmer heb ik vanaf toen overwogen om bij de PVDA te gaan... nu ja, dit is een korte anecdote en zo zijn er nog meer te noemen van in de tijd dat de PVDA nog zélf gauchistisch was en waar alleen maar gasten als Bolsjewiek rondliepen.
Zo links en radicaal mogelijk, maar de PVDA was te gauchistisch? uhu. Ik weet trouwens niet hoe gauchistisch Bolsjewiek is. Ik krijg de indruk dat hij vooral nog relatief jong is en op zoek naar enkele goede analyses. Ik neem aan dat hij wel zal inzien dat de realiteit soms wel complexer is dan enkele mooie theoriën, bij jou heb ik daar grotere twijfels over. Daarmee ben ik natuurlijk slechts aan het gissen.

Verder vind ik zo'n polls belachelijk. Wat niet wegneemt dat Stalin wel een zekere stempel op de verwezenlijkingen van de arbeidersbeweging overal ter wereld heeft gedrukt. Men kan dat betreuren, maar ontkennen is negationisme. Ik zou misschien toch iemand anders hebben gekozen, misschien ook niet, maar bon zo'n polls zijn zoals gezegd belachelijk (als ik mij niet vergis was Roberto D'Orazio de 2e grootste figuur uit de 20e eeuw , of anders was dat een andere poll, don't remember, don't care).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
Indien ik nu opnieuw 5 jaar terug in de tijd zou zitten, dan zou ik misschien weer eerst in contact komen met de PVDA... toen zou ik ervan weggelopen zijn wegens de softheid van de organisatie... achja. Times they are a'changin'.
Again ik ben blij dat gefrustreerde pubers niet de eerste doelgroep vormen van de PVDA (voor mijn part zijn ze welkom hoor, zolang ze het partijprogramma maar niet volschrijven). Maar bon je hebt blijkbaar een organisatie gevonden, waar je lekker radicaal kan zijn zonder praktische zaken voor de werkende bevolking te moeten realiseren. Good for you.

Laatst gewijzigd door Alamoet : 24 februari 2008 om 21:50.
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden