Beste Bieke,
ik denk dat ik korter moet zijn in de antwoorden, anders geraak ik er niet in de avondsessies
wat betreft de privatiseringsgolf kan de PVDA stellen dat ze consequent - en vanaf het begin - tegen de privatiseringen opkomt. Nemen we het voorbeeld van de NMBS. Over het kanaal is duidelijk te zien wat privatisering betekent: slechtere dienstverlening [als je bvb een kaartje voor de trein koopt en je mist de trein, kan je niet zo maar de volgende nemen, want die is van een andere firma = ander kaartje], slechtere werkomstandigheiden [daarover bestaat een film van Ken Loach] en vooral meer onveiligheid: meer ongelukken. Alleen het monopolie van de staat laat een rationale planning toe en een dienstverlening over het hele grondgebied.
voor de PVDA moeten openbare diensten aan volgende voorwaarden voldoen:
1. ze moeten gratis zijn, of op z'n minst goedkoop
2. ze moeten voor allen toegankelij zijn, zowel wat prijs als wat gebruiksmogelijkheid betreft
3. ze moeten goede en vaste werkvoorwaarden bevatten
4. ze moeten democratisch worden bestuurd, dat wil zeggen met inspraak van het personeel en verkozen verantwoordelijken. Enkel zo kan ook corruptie en fraude worden tegengegaan.
groeten,
P'ter
NB: je kan ook steeds onze volledige dossiers raadplegen:
- Post
http://www.ptb.be/scripts/center.pht...A2AAAABABDBFBB
- Spoor - NMBS
http://www.ptb.be/scripts/center.pht...A2AAAABABDBFBA
- Belgacom - Telecom
http://www.ptb.be/scripts/center.pht...A2AAAABABDBFBH
- luchtvaart (Sabena)
http://www.ptb.be/scripts/center.pht...A2AAAABABDBFBF