Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
tiens, iemand die beweert de bijbel letterlijk woord per woord te lezen die plots begint over context ?
en tiens blijbaar is wreedheid en onverdraagzaamheid selectief te interpreteren al naargelang het volkje waarop het slaat, de tijd en de desbetreffende wetgeving in dien tijd.... van welk ander boekske hebben we dat nog gehoord ?
ps. als je nog zo eens tijd hebt beste dirk001 kan je dan ook eens antwoorden op dat simpele vraagske ivm die overlappende boomringen in het ander topic ?
|
Ik weet niet waarom men steeds het woord "letterlijk" blijft gebruiken. Je moet de bijbel lezen zoals de originele auteurs het bedoeld hebben en dat heb ik al eerder gezegd. Je moet altijd naar de context kijken en soms zelfs meer dan dat. Dat is vaak het probleem van critiici, ze nemen een passage en zeggen dan zie je wel ...... . Maar ze lezen niet wat erboven staat en ze lezen al helemaal niet de volledige bijbel en dan vaak nog de verkeerde zoals de andere persoon hier al aangaf door de verkeerde bijbel te citeren.
En deze passages hebben toch niks met wreedheid te maken, maar eerder met de wetten van toen. Vandaag straffen we toch ook menzsen die iemand verkrachten of vermoorden en hebben we toch ook verschillende gradaties gebaseerd op wat exact men kan bewijzen ? Dat was dus toen net hetzelfde. Het was alleen zo dat men toen wat kordater was en niet zo liberaal met de strafwetgeving zoals nu waar je bijne ongestraft allerlei misdaden kan plegen en dan nauwelijks of niet de gevangenis in moet. Ik garandeer u als men de straffen van de bijbel zou toepassen exact zoals ze beschreven zijn dan zou de misdaad heel snel dalen en men zou niet al te veel gevangenissen nodig hebben.