Discussie: Libertaire economie
Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2008, 19:06   #91
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
in het tweede geval heb je alle mogelijke middelen uit handen gegeven om de productie rationeel te plannen.
nice.

Nu de soep op is, toch even een paar punten voor Adrian:

-Wat oorlogen betreft: je negeert a) dat oorlogen in een wereld zonder staten, of toch zonder staten met repressie-apparaat dan zullen gebeuren omtrent een ander orgaan. Iemand zal altijd het monopolie van geweld moeten hebben, toch? Of wat voor ander model schuif je naar voor? Een deel van de wereldbevolking naar Mars verhuizen? b) oorlogen om schaarste zullen altijd onstaan in een kapitalistische wereld zoals jij die ziet; is het niet tussen staten dan wel tussen volkeren, of, inderdaad, tussen bedrijven.

-Wat betreft bevolkingsgroei: tegen 2050 zal de wereldgroei stagneren. Gaan we er dan op achteruit? Kom op zeg, wat een lineaire visie zonder enige historische notie heb je daar niet over... er zijn mensen bijgekomen vanwege technologische groei, vooral in de industriële en landbouwsectoren. Maargoed, de proportie 'mensen die verkeren in penibele omstandigheden' is wel toegenomen en blijft ook toenemen. Net zoals de 19e eeuw nefast was voor de levensomstandigheden van het proletariaat (toen zij nog boeren waren hadden ze het beter, b.v.), was er tegelijk ook een bevolkingsgroei. M.a.w.: bevolkingsgroei en vooruitgang aan elkaar koppelen is belachelijk. Tevens is het zo dat, wanneer ik spreek over hongersnoden, ik rekening hou met 'the shape of things to come'. Voedingsschaarste en schaarste van primaire grondstoffen en zo. Wil jij dan in dat kader méér kapitalisme, in de zin dat er méér vrijheden zouden zijn om vraag en aanbod te creëren? Het lijkt me niet meer dan logisch om in de toekomst steeds meer de planeconomie naar voren te schuiven, teneinde de planeet en de mensen erop van een minimale zekerheid te voorzien.

-Belgische staat en depressies? Tja, het Vlaams Belang zegt ook dat de Islam zorgt voor gevaar en vindt daarbij ook correlaties... die, eens onderworpen aan kritisch onderzoek, niet significant zouden zijn. Toon mij aan dat staatsinmenging een effect heeft op zelfmoorden en depressies. Toon mij voorbeelden uit het buitenland.
TOOL is offline   Met citaat antwoorden