Discussie: Libertaire economie
Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2008, 19:16   #95
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dus de kuisvrouw die twee maand geleden aangeworven is, heeft evenveel inspraak als de ploegbaas die al dertig jaar bij de firma werkt en heel het bedrijf en de werknemers van achter naar voor kent?

Er zijn zeer weinig producten die tegenwoordig onverkocht in de rekken blijven liggen, ik zou dus durven zeggen dat productie tegenwoordig ook al behoeften vervult. Werk is geen behoefte, werk is een last. Mocht werk een behoefte zijn, zou je er niet voor moeten betaald worden.

Ja, en ik herinner me dat je er toen ook al niet in slaagde om de vraag te beantwoorden. Tegenwoordig gaan mensen met hun centen naar de winkel en kopen ze wat ze willen kopen. Jij vindt dat dat systeem niét gelijkgesteld mag worden met "productie voor behoefte", dat wil zeggen dat jij die behoeftes beter kunt inschatten dan de mensen zelf.

(A propos, dat is op zich ook niet echt hoopgevend hé; je zegt in feite dat de arbeiders die in de arbeidersraden gaan zitten, zo stom zijn dat ze zelf niet beseffen dat ze geen iPod nodig hebben... Dat belooft voor je productiebeslissingen!)

Hopeloos naïef is dat. "Een behoeftenpiramide", juist, want iedereen is net hetzelfde en iemand die �*ndere dingen wil dan wat De Grote Leider voor hem heeft uitgestippeld, is verkeerd... Kom zeg.
Gesteld dat zo'n behoeftenpiramide echt bestaat: wie ga je laten beslissen wat een echte behoefte is en wat niet? De arbeiders blijkbaar. Maar die arbeiders beslissen vandaag de dag ook dat ze iPods en GSM's en verschillende soorten waspoeder willen, dus de kans is vrij groot dat de uiteindelijke "behoeftes" die door de arbeiders gekozen worden, net dezelfde zijn als degene die we vandaag hebben. Absoluut geen verbetering dus.

Het enige verschil dat logischerwijs kan optreden is dat de consumptie door "kapitalisten" niet langer moet meegerekend worden, maar ik twijfel er niet aan dat de leden van het Partijbureau dat wel voor hun rekening zullen nemen.

Kortom, het zou 'n stuk efficiënter zijn om niét te vergaderen en gewoon bezig te blijven zoals nu: arbeiders krijgen centen, gaan daarmee naar de winkel en kopen wat ze willen kopen. Als je zo'n grote fan bent van de arbeiders, zul je er weinig bezwaar tegen hebben dat we die arbeiders zélf laten kiezen over welke consumptiegoederen ze willen kopen voor hun eigen gezin.
-Inspraak, ja... het gaat er om dat ook die kuisvrouw iets te zeggen moet hebben. Trouwens, basisdemocratie impliceert delegatie... zo ver was je waarschijnlijk wel al.

-Als we het over behoeften hebben, moeten we het hebben over de discussie voor wat betreft reële behoeften. Werk is iets natuurlijks... de mens wil met iets bezig zijn. In onze samenleving betekent het inderdaad (voor de meeste gevallen) een last, ja. Vreemde redenering voor een libertariër, trouwens. Zeker geen fan van LDD dan?

-Kunt u mij de vraag herhalen, a.u.b.?

-Dus jij gelooft niet in het feit dat mensen een minimaal aantal behoeftes nodig hebben zoals water, eten, gezondheid, enz? Je hebt het niet echt gesnapt. Zoiets wordt niet opgelegd, het is inherent aan de mens. Daarnaast zijn er louter secundaire behoeften die wij al vaak als vanzelfsprekend zien maar die puur gezien niet nodig zijn. Moeten we die afschaffen? Neen, ook hier kan je toch op basis van democratische beslissingen afleiden wat het belangrijkst is?

-Je verwart hier een bureaucratisch Sovjetmodel met een arbeidersdemocratie. Ik ben bang dat dit ook onze discussie heeft beïnvloed.

-Ah, nu klink je toch als een LDD'er. Hehe
TOOL is offline   Met citaat antwoorden