Ik pik er een paar zaken uit:
Citaat:
“Op zich is het fenomeen heel eenvoudig. Het feit dat je een Delhaize binnenstapt waar een miljoen artikelen liggen, wil nog niet zeggen dat al die artikelen van jou zijn. Je gaat er een aantal uitpikken volgens een bepaald patroon. Je gaat niet alles kopen in de winkel en je weet ook op voorhand dat dat niet kan. Het hele idee dat we hebben van consumeren gaat precies over die selectiviteit, die heel vaak ook gebaseerd is op informatie. Bijvoorbeeld over prijs, over kwaliteit, over wat je nodig hebt, over je eigen voorkeur. Daardoor heb je redenen om bepaalde producten uit de rekken te halen en andere niet.”
|
Nog nooit zo'n geweldig pleidooi voor de vrije markt gezien, denk ik. En dan van Blommaert, ik verschiet ervan.
Citaat:
En dat debat moet bij voorkeur worden gevoerd vanuit de reële belangen van mensen en de samenleving, niet vanuit de reële belangen van een aantal bedrijven.
|
Dit is dan weer zo ontzettend triestig: 't is allemaal de schuld van 'een aantal bedrijven'. Nooit gespecifieerd - alhoewel dat Murdoch natuurlijk een gemakkelijk doelwit is - maar desalniettemin 'een aantal bedrijven'.
Enfin, ik heb me ook al ziek geërgerd aan het feit dat journalisten soms de meest verschrikkelijke kemels schrijven, et alors? Er zijn gespecialiseerde, accurate bronnen, voor wie er dieper in geïnteresseerd is. Waarom zou iedereen bij Chez Louis moeten gaan, als sommigen goesting hebben in een bicky burger?
Citaat:
“Ik heb hier de Witte Raaf liggen. Dat is een intellectuelenblad, daar staan zeer ingewikkelde dingen in. Dat is niet al te makkelijk leesbaar. En toch is dat een succesvol blad. Een blad dat behoorlijk wat mensen aanspreekt. Niet iedereen, maar dat hoeft ook niet. Dat is een beetje het probleem op dit ogenblik: er zijn massamedia die één idee hebben over de massa en net daardoor een groot gedeelte van die massa verwaarlozen.”
|
Nu ben ik de draad kwijt, denk ik. Eerst ageren dat alle media plat is en dan zelf met voorbeelden van het tegendeel komen.

Enfin, ik zie de crux van zijn verhaal niet.
Wat zegt 'ie nu feitelijk?
Enfin, we gaan dan maar over tot de conclusie.
Citaat:
“De essentie is dat we onze media absoluut moeten beginnen zien als een industrie zoals Coca-Cola of Janssen Pharmaceutica. Dat je in die marketingcampagne zwijgt over de negatieve aspecten van je product, is logisch. Maar in een samenleving als de onze, kan het toch niet dat de negatieve eigenschappen van dat product niet mogen aan de oppervlakte gebracht worden.”
“Daar tegenover staat de intellectueel als archaïsche cultuurproducent, als iemand die op een heel andere manier omgaat met informatie, die veel onafhankelijker is. Ik heb geen manager die mij zegt: “dat mag je niet zeggen want anders kan je het niet verkopen”. Het is de taak van die intellectuelen om daar zoveel mogelijk vraagtekens en waarschuwingsbordjes bij te plaatsen.”
|
Gij moogt dat zeggen, maar het nieuwe daarvan is me wel wat vreemd. Ach, ja.
Wel een hoge dunk van zichzelf, die jongen. 'k zou er nog mee overeen kunnen komen op dat vlak.