Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
daar gaat het niet om, het is een princiepskwestie
vroeger kon elke burger de stemming controleren : je had het recht om hertelling te gaan doen van een bepaald kiesbureau of kanton
nu kan je dat niet meer
er is dus een burgerrecht gesneuveld
en met welk voordeel ? dat de stemmen een paar uur eerder geteld zijn ? (voor Antwerpen is dat blijkbaar nog geen garantie gebleken)
burgerrechten zijn te belangrijk om ze zomaar te zien sneuvelen ten gevolge van technologische ontwikkelingen
|
Voil�*, d�*t is de kern van de zaak. VoorEVA verzet zich trouwens niet tegen 'technologie' an sich (dat zou te belachelijk zijn), maar wel degelijk tegen èlke mogelijke ingreep die de twee belangrijkste basisprincipes die een 'democratisch' kiessysteem bepalen op de helling zou zetten :
-
geheime stemming (stemmen via internet is wat dat betreft een ronduit nefaste ontwikkeling, tenzij dat zou gebeuren in kiesbureaus met afgescheiden stemhokjes, en dan nog !)
-
het geheel van de kiesverrichtingen moet controleerbaar zijn door de modale burger-kiezer
Wanneer politici, om welke reden dan ook, deze twee basisprincipes negéren, is er meer dan voldoende reden tot ongerustheid, me dunkt.
VoorEVA heeft al herhaaldelijk geprobeerd een breed debat omtrent de hele zaak op gang te krijgen, maar het blijkt dat niet echt veel mensen (parlementairen in de eerste plaats) daar zin in hebben.
Ik kan niet anders dan me afvragen: waarom?