Ik kom uit de marketingwereld (internet) en weet dat slechte reclame uiteindelijk positief kan uitdraaien. Dit krijg je als de 'beschuldigde' de kans krijgt zich te weren, zaken te verduidelijken, en ze keer op keer in de schijnwerpers staan. Het is allemaal psychologisch en mensen worden het uiteindelijk gewoon (of beu) dat ze ermee kunnen leven.
Dit is trouwens ook met het Vlaams Belang gebeurt, hoewel het nu veel minder voorkomt, omdat ze minder interessant geworden zijn.
Dit gebeurt dus nu met de Islam. In ons landje promoot het Vlaams Belang dit geloof bijna dagelijks, en maakt er zelfs een liedje over.
In het begin kenden mensen de Islam niet en wie bang is slaat wild om zich heen. Maar door al die reclame groeit de interesse om meer over de Islam te weten. Zo kreeg ik een paar weken terug een Nederlandstalige boek over hoe je een goede moslim kan worden ('De ideale moslimman' van Muhamed Ali Al-Hashimi) als cadeau van een kennis

. Deze persoon heeft geen islamitische ouders: moeder autochtoon en vader Portugees. Het is niet zijn bedoeling om moslim te worden, maar had het boek ook voor zichzelf gekocht nadat hij het wat moeilijk had met werk/liefde. Hij zegt dat hij nu wat beter kan omgaan met zijn gevoelens en andere mensen. Dit is 1 voorbeeld van hoe negatieve reclame positief kan uitdraaien dankzij tegenstanders.
Zo zie ik nu meer autochtone vrouwen en mannen, gehuld in iets wat overdreven islamitische kleding, rondlopen in antwerpen oa in Handelstraat. De eerste keer, nog geen jaar terug, reageerde ik verbaast als iemand mij aansprak met een 'autochtone accent' (ja het bestaat) en de vrouw vóór mij gehuld was in een lang zwart kleed en hoofdbedekking. Hun vragen gaan dan over typische Marokkaanse/Arabische producten, waarvan ze niet veel afweten.
Zo zie je nu ook meer Nederlandstalige boeken over de Islam in de uitstalramen...gewoon omdat mensen daarnaar vragen.
Ik vind dit alles heel positief omdat mensen het nu zelf kunnen onderzoeken, en ze dan ontdekken dat het maar om een klein groepje gaat die een andere en foutieve Islam aanbidden (Salafieten: zoals Bin Laden, de huidige vijanden van de Marokkaanse koning, Taliban, ook te vinden in Somalië, Nigeria en Iran).
Bij deze wil ik dus het Vlaams Belang bedanken, en Filip de Winter heeft zijn maagden wel verdient, vind ik.