Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2008, 15:35   #68
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Nato en Reagan plaatsten de nucleaire raketten in Europa als antwoord op de SS-20's, gericht op West-Europa. In de jaren '80 konden de Sovjets ook makkelijk doelwitten in de VS nucleair bestoken dus dat de Amerikanen zogezegd zonder kleerscheuren een nucleair conflict zouden overleven is hilarisch. Ik ben nog altijd kontent dat ik in die tijd een betoger was tegen de naieve pacifisten. En gezien het politburo een man als Gorbatsjov verkoos, zegt misschien iets over hun nood aan verandering. En was de USSR geen evil empire? Zie maar hoe West-Europa werd behandeld door de VS en vergelijk dat met Oost-Europa(bv. Hongarije, Tjechoslovakia...) en hun absolute meester. Verzet werd met de tank platgewalst.
Ik heb nergens het bestaan van lange-afstandsraketten ontkend Longhorn. Ik heb ook nooit geschreven dat de Russen lieve mensjes waren die allemaal vrede wilden. Ik besef heel goed dat de wapenwedloop van twee kanten kwam, en dat elke zet een antwoord op een vorige zet was, en zo kan je desnoods teruggaan tot 1944, nog voor de Koude Oorlog echt begonnen was.

Maar een dergelijke wederzijds versterkende spiraal van wantrouwen en bewapening, die al beschreven werd door Thucydides in zijn geschiedenis van de oorlogen tussen Sparta en Athene, k�*n doorbroken worden. En volgens mij is het niet door Reagan dat dit uiteindelijk is gebeurd, maar ondanks Reagan.

Hoedanook, ik schrijf dus nergens dat Reagan ervoor had gezorgd dat de USSR de VS niet meer zouden kunnen treffen. Ik weet van het bestaan van strategische kruisrakketen. Ik weet dat in die tijd de noordelijke ijszee vol met atoomduikboten lag.

Maar wat ik wilde zeggen is dat de plaatsing van medium-range kruisraketten in Europa, eerst door Brezjnev en dan door Reagan, voor beide grootmachten als doel had om een rechtsstreekse aanval op het thuisland te vermijden. Op die manier wilden men proberen ervoor te zorgen dat als het tot een 'beperkte' nucleaire oorlog kwam, dat het slagveld dan in Europa zou liggen. Dit is geen revolutionaire theorie die ik zelf bedacht heb of zo.

En het feit dat de USSR vreselijke misdaden heeft begaan, zoals de tanks in Praag in 1968, doet niet veel ter zake als het gaat om de vraag welk soort taal je gebruikt in internationale relaties. De tegenstander diaboliseren, zoals Reagan steeds deed, is een domme tactiek vind ik. Hierdoor slaag je er niet langer in om de rationaliteit te zien bij de acties van de vijand, je hebt ook minder oog voor interne verschillen en tegenstellingen, plus je provoceert nodeloos.
Khadaffi werd door Reagan bvb de 'mad dog of the middle east' genoemd, voorbijgaand aan het feit dat Khadaffi misschien wel een smeerlap is, maar geen wilde hond die niet beseft wat hij aan het doen is. Al die Amerikaanse beledigingen en categorietjes: evil empire, mad dog, rogue state, axis of evil,... dat is in het nadeel van iedereen, ook van de Amerikanen zelf.
Aub, doe nu niet alsof ik met deze opmerking pakweg Kim Il Sung aan het verdedigen ben. Noord-Korea is waarschijnlijk inderdaad een 'schurkenstaat' in een zekere zin. Maar hen zo noemen, en hen op een niet bestaande 'axis of evil' plaatsen, dat is niet echt effectief, integendeel.
Hetzelfde geldt dus voor Reagans evil empire-uitdrukking. Hierdoor werden de Amerikanen blind voor bepaalde zaken, want als je tegen een 'evil empire' strijdt, dan lijken al de vijanden van dit 'evil empire' goed, en dus je natuurlijke bondgenoten. Ook Bin Laden en de Afghaanse moejaheddin dus...

Overigens, wat jij 'hilarisch' noemt, namelijk het denkbeeld dat de VS een nucleaire oorlog kon overleven, was precies iets dat door de Reagan-administratie (en nu ook door hun neoconservatieve opvolgers) werd beweerd, en door hun politieke tegenstanders juist fel gecontesteerd.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 27 februari 2008 om 15:41.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden