Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2008, 19:22   #4
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Zaterdag 1 maart: 'Klaar met leven'

Hebben deze ouderen het recht op een humane manier uit het leven te stappen? En moet hulp daarbij strafbaar blijven?

Ja, die mensen hebben dat recht. Ik ken helaas voorbeelden uit mijn direkte omgeving. Mensen die een tiental jaar geleden nog genoten van een welverdiend pensioen.
Eén van hen heeft een hersenbloeding gekregen. Nu zit zij al jaren in haar zetel te bidden tot God om alstublieft te mogen sterven. Zij heeft pijn maar dat kan met een pilletje onderdrukt worden, zij kan nog lopen maar is na 10 passen doodmoe, trappen doen kan niet, zichzelf verzorgen en aankleden is een onmogelijke opgave enzovoort. Deze dame is het leven meer dan moe, maar niet ziek genoeg om voor euthanasie in aanmerking te komen. Echter ook niet goed genoeg om nog een gelukkig moment te kennen. Het feit dat ze weet dat ze een last is voor haar omgeving bezorgt haar bovendien een schuldgevoel.
Een andere is volkomen vereenzaamd, zijn vrouw is overleden, er zijn geen kinderen, nichten en neven bezoeken hem met het oog op de erfenis. Redelijk gezond maar zonder enige vreugde in zijn leven en zonder vooruitzichten op een mooiere toekomst. Eerlijk : wat voor vooruitzichten kan je nog hebben als je de 90 nadert?
Vele oudere mensen zijn ongelukkig. Velen hebben een slechte gezondheid, ze sukkelen met hun kwaaltjes en miserie voort en voelen zich ellendig.
Sommigen van deze mensen wensen niet liever dan eindelijk van al deze problemen verlost te zijn. Geef hen die kans!
Overigens wil ik ook pleiten voor een kans voor demente bejaarden om uit het leven te stappen. Als er werkelijk geen medicijnen meer zijn die deze mensen nog kunnen helpen, waarom dan hun lichaam dwingen in leven te blijven, terwijl hun geest reeds lang heeft afscheid genomen ?