Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2008, 14:34   #105
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Het ging niet over de tweetaligheid van Brussel; het ging over de absurde creatie van een Brussels gewest. Een tweetalig Brussel kon evengoed bestaan binnen het Vlaamse Gewest, net zoals er een eentalige Duitstalige Gemeenschap bestaat binnen het Waals Gewest.
Eigenlijk verschuift het zwaartepunt van de discussie nu naar het bestaansrecht van een Brussels Gewest. Daar wil ik gerust wat over nadenken, maar dat was in wezen mijn uitgangspunt niet. Mijn aanklacht was primair gericht op de discrepantie tussen een meertalige kern en een eentalige rand. Stel dat we jouw scenario volgen, kan er dan sprake zijn van bevoegdheden voor de Franstalige Gemeenschap én statutaire tweetaligheid in de rand rond Brussel - thans de "Vlaamse Rand" genoemd - binnen het denkbeeldige Vlaamse Gewest?

Citaat:
En natuurlijk is dat er gekomen onder druk van de Vlaamse Beweging, om de taalbelangen van de Nederlandstaligen veilig te stellen. Ik zie niet wat daar mis mee is.
Zoals je wel gemerkt hebt nam ik, parodiërend, de argumentatiestijl van Rob Roy over. Uiteraard is het hun volste recht om hun taalbelangen veilig te stellen. Maar dat geldt m.i. ook voor de Franstalige Brusselaars - ook in de rand rond Brussel, en zelfs als het "bourgeois" zijn.

Citaat:
Wel met het gedrag van sommige Franstaligen, die zich maar niet bij die tweetaligheid willen neerleggen - over in eerste instantie vaak louter uit angst om voorbij gestoken te worden door Nederlandstaligen die wel degelijk tweetalig waren. Wat voor vele Franstaligen een agressie was, was gewoon een rechtzetting van een scheve situatie. Iets anders ware het geweest mocht er besloten zijn Brussel ééntalig Nederlands te maken. Daartoe zijn er echter amper ernstige bewegingen - in tegenstelling tot aan Franstalige kant, waar een Franse eentaligheid wel degelijk op aanhang kan rekenen, zij het dat dit wat gemilderd is.
Ik beschouw eentaligheid nochtans als de beste optie, maar aangezien Brussel op of vlak naast een grensgebied ligt tussen de Romaanse en Germaanse taalgroep, is tweetaligheid perfect te verantwoorden. Al zul je moeten toegeven dat die 10% Nederlandstaligen daarmee wel érg gul bedeeld worden, niet? Mmm... Ik vind van wel. Dat de wetten dan botsen met de praktijk vind ik allerminst verwonderlijk... Je kunt dat betreuren, maar het bewijst dat samenlevingen niet zo maakbaar zijn als sommigen zouden willen...

Citaat:
Zeg mij eens, waarom denk jij dan dat er wél een Brussels gewest bestaat, ondanks het feit dat dit onzin is binnen de logica van het Belgische federalisme.
Ik zie niet meteen in waarom het bestaan van een Brussels Gewest onzin zou zijn binnen de logica van het Belgische federalisme...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden