Chauffeurs zullen meer mogen in het zakje blazen - 11/02/2004 8)
Ook in 2004 worden in West-Vlaanderen acties georganiseerd om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Uit de resultaten van het actieplan 2003 blijken immers een aantal positieve evoluties. Onder meer het aankondigen van een actie zorgt voor trager en alcoholarmer verkeer. Er worden in 2004 ook een aantal nieuwe projecten opgestart.
Sinds 2001 wordt met een actieplan gepoogd om het aantal verkeersslachtoffers op de West-Vlaamse wegen te verminderen. De resultaten van het actieplan 2003 werden gisteren voorgesteld in het Provinciaal Hof in Brugge. Elke weekend werden door minstens twee politiezones controle georganiseerd op snelheid of rijden onder invloed van alcohol of drugs. Tijdens het volledige jaar werden 403.003 voertuigen gecontroleerd. 392.107 op snelheid en 10.896 op alcohol en drugs. Het aantal op snelheid gecontroleerde voertuigen daalde met circa 70.000 in vergelijking met 2002.
Het aantal zware snelheidsovertredingen daalde aanzienlijk. In 2002 waren het 18.879 voertuigen, in 2003 exact 12.967 of in percentage een daling van 4 naar 3,3 percent. Het aantal ingetrokken rijbewijzen daalde mee van 177 naar 86.
Meer blazers
Het aantal bestuurders met een strafbaar alcoholgehalte steeg dan weer van 4,3 naar 5,6 percent. Volgens Christa Debruyne, verbindingsambtenaar verkeer op het gouvernement, is dit onder meer het gevolg van het verhoogde aantal gestopte chauffeurs die aan een ademtest werden onderworpen. "Studies hebben uitgewezen dat politiediensten vaak fouten maken bij het inschatten van de mate van intoxicatie op basis van uiterlijk waarneembare kenmerken", motiveert ze. "Chauffeurs die toch onder invloed rijden zouden daardoor een gevoel van straffeloosheid ervaren."
Attitude
De provinciegouverneur, die het actieplan ondersteunt, besluit dat de attitude om veiliger te rijden verhoogt naar mate de geleverde inspanningen van de politiediensten. Er bestaat een duidelijk verband tussen het aankondigen van de controles en de resultaten. De BOB- campagne is daarvan het grootste voorbeeld. Het aantal bestuurders met een strafbaar alcoholgehalte daalde tijdens de BOB-campagne van 9 percent in 2002 naar 5,1 percent in 2003. Tenslotte eist het weekendverkeer nog steeds meer slachtoffers dan het weekverkeer.
Onnozel of niet ? of denken jullie dat een beroepsdrinker toch goed kan rijden om dat het gewoon is ?
neen, dat is euforie en dat is een vals gevoel ...
wat denken jullie ?
