Citaat:
Ben jij een Vlaams-nationalist (link naar Meevoud)?
|
Kende je meervoud al?
Ik ben eigenlijk geen Vlaams-nationalist omdat ik geen nationalistische motieven heb voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik geloof in een Vlaamse natie (die vertegenwoordigd is in een parlement dus ze bestaat) maar ik geloof eveneens dat ze voldoende zelfbeschikkingsrecht heeft in de federale Belgische staat. Ze kan zelf belangrijke zaken regelen zoals onderwijs en dergelijke en dus voel ik mij zeker niet onderdrukt. Dat hoort tot het verleden, gelukkig maar. Omwille van dat verleden beschouw ik België zeker niet als mijn "vaderland", maar als een vod papier waarmee ik in mijn broekzak rondloop. Ik vind dat België pas sinds het een federale staat is een legitieme staat is die voldoende rechten geeft aan haar inwoners.
Ik ben dus geen nationalist maar ik wil wel net zoals hen een onafhankelijk Vlaanderen, maar dan wel om de eenvoud ervan. In een Europa dat steeds meer bevoegdheden krijgt, lijkt het mij niet mogelijk om de Belgische staat nog te behouden. Waarom? We kunnen een bilateraal akkoord afsluiten met Wallonië waardoor we wederzijds solidair kunnen blijven. Wat is België buiten die solidariteit immers nog? Als we die blijven behouden, is alles toch goed?
Ik ben flamingant in die zin dat ik opkom voor de verdediging van de Nederlandse taal in dit land, zo ben ik tegen de faciliteiten die aan franstalige bourgeois in de rand worden gegeven enz...
Citaat:
Ik heb niets tegen Vlaams-nationalisten, op voorwaarde dat ze links zijn.
|
Inderdaad.

Bij meervoud zitten veel Vlaams-nationalisten naast flaminganten zoals mezelf... Als linkse beweging oefenen we druk uit op de Vlaamse Beweging om niet te vervallen in ordinaire rechtse tendensen.
Citaat:
Op dat gebied vind ik Meervoud wel een zeer goed initatief...
|
Dank je, meestal begrijpen mensen niet echt wie we zijn en wat we doen...