Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2008, 14:53   #1
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard ACOD Jos Digneffe: Minimale dienstverlening is niet mogelijk.

Minimale dienstverlening is een onmogelijke dada van politici, zegt de ACOD voorzitter in knack.

Open VLD wenste na de stakingen bij de NMBS om minimale dienstverlening toe te passen bij de treinen, hierin gesteund door veel VBers. Wat blijkt echter nu: deze eis is onmogelijk. Deze politici weten echter niet wat dit inhoudt...

Stel dat minimale dienstverlening inhoudt dat er elk uur tussen twee steden een trein moet rijden. Moet dat dan ee IC of een IR trein zijn? Wie daarenboven s ochtends of s avonds de perrons in Antwerpen, Gent en Brussel bekijkt weet dat het daar zwart ziet van het volk. Terwijl er toch om de tien minuten een trein vertrekt. Het vergt weinig verbeelding om e voor te stellen dat er zeer veel agressei en chaos veroorzaakt worden tussen de rezigers als dit plots elk uur een trein wordt. Ook zou de kans op ongevallen op perrons enorm toenemen.

Trouwens bij de acties van OVS op 24 en 31 december reed er meer dan een derde van de treinen, dat is dus meer dan bij minimale dienstverlening het geval zou zijn. Desondanks was er an alle kanten kritiek. Politici konden dus al in praktijk merken dat zoiets als minimale doenstverlening niet werkt.

De vertragingen zijn volgens de ACODer ook niet te wijten aan stiptheid maar aan de EU opgelegde sructuur waarbij vervoer en infrastructuur zijn gescheiden geworden. Daardoor kan het personeel van twee apparte bedrijven minder goed samenwerken. Voorts wordt er bij infrabel sterk gecentraliseerd, de hele verkeersleiding zit samen in brussel en de seinshuizen worden teruggebracht van 500 naar een 30tal. Reden genoeg voor zorgen te maken, zowel voor het personeel als voor de reizigers.Bij een storing aan een wissel moet een trein immers soms 50kilometer ver rijden om het probleem op te lossen. Gevolg: meer tijdverlies en meer vertragingen.

Daar komt nog bij dat bij minimale dienstverlening driekwart van het personeel moet komen werken. Zo een grote opkomst eisen is een regelrechte aanval op het stakingsrecht.

Ook werd in het artikel gewezen op de dubbelzinnige rol van het VB naar de spoorwegacties toe: ze steunen de OVS om de andere vakbonden een hak te zetten, maar zijn tegen elke actie die van het OVS uit gaat. Blijkbaar zit het VB niet in met een vakbond, maar slechts op één voorwaarde: het moet een vakbond zijn die niets doet!
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden