Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2008, 19:11   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja, maar....

Geen wijn in Duitsland?
Liebfraumilch? Moezelwijn? (Duitsland)

en

Geen bier in frankrijk?
Kronenb(o)urg? (frankrijk) je weet wel den "1664" bv.

Daarenboven is het klimaat zo sterk aan het veranderen dat de beste bourgogne binnen 50 jaar in Duitsland gemaakt zal moeten worden.

Ik herinner me zelfs dat veel "ontmoete" Spanjaarden en Italianen gewoonweg zot zijn van onze frieten/patat met mosselen. Echt bijna allemaal. Dus pas maar op...

De vraag blijft: wat is typisch "germaans"? Ik vrees dat zelfs dat vager en vager kan ingevuld worden. Kerstboom en paasboom (ik gebruik hier nu toevallig de christelijke variant, lees daar maar overheen) enzo zijn overduidelijk germaanse tradities, maar zijn die niet sterk overgenomen door anderen ook?
Ik denk nu eenmaal echt dat geheel Europa daarenboven genetisch germaans te noemen is of minstens 50% germaans. West-europa is misschien juist "westers" door het Keltisch mengkarakter, niet zozeer de germaanse basis.

Daarenboven voel ik mij vooral Vlaming-Nederlander dan germaan. Juist omdat ik eerder keltisch-germaans ben zeker dan 100% één ding? Langs mijn vaders kant ben ik zeer pruisisch-germaans: "burvenich"-familie komt uit regio brandenbrug naast berlijn (+/-1700). Ik voel daarenboven soms meer dan anderen dat Duitsland en de Duiste bevolking wat miskent is sinds de oorlogen (band? ). Maar mijn moeder heeft wortels in zuid-frankrijk - Toscane. En ik hou inderdaad van Toscaanse keuken. Dus ja...

Er bestaat uiteraard zoiets als "Gründlichkeit", maar dat is vooral "Duits" en niet "Germaans". (In de Engelse taal kennen ze dat verschil echter niet... , tenzij je "germanic" gebruikt)Alhoewel Nederlanders dat zeker ook kennen en het verschil tussen Walen en Vlamingen heeft daar ook iets mee te maken. Maar het Noorden heeft ook een protestantse geschiedenis die dat versterkt, dus geloof speelt ook een rol. Joi de vivre, siesta enz... zijn ook klimatologische gevolgen.
Als ik u goed begrijp, dan bent u een genetische mix. Net zoals wij allemaal in Europa. En zeker de Spanjaarden. Die hebben ontiegelijk veel Arabisch bloed in de aderen. Nu weten we dat de Spanjaarden de Nederlanden hebben bezet in de 16de en 17de eeuw. En zeker de Zuidelijke Nederlanden. En dat er ook heel wat kinderen geboren werden bij de Vlaamse meisjes door die bezetting. Want de Spaanse soldaten waren geblakerde zuiderlingen met alles wat er bij hoort. Er zijn dus een behoorlijk aantal vermeende 'germaanse' Vlamingen die Spaans bloed in de aderen hebben, en de facto dus ook Arabisch bloed.

Bij manier van spreken zou men dus kunnen zeggen dat een behoorlijk aantal een 'germaanse Vlamingen' in Vlaanderen, via hun voorouderlijk bloed en dit via de troepen van Alva en anderen en dus via de Moren verwant kunnen zijn met de Profeet. Ik bedoel met Mohammed. In ieder geval: verwant met vele allochtonen.

Ik vrees dat onze 'germanen' dat niet graag zullen horen, temeer, dat ze er niets meer aan kunnen verhelpen.

Laatst gewijzigd door system : 5 maart 2008 om 19:39.
system is offline   Met citaat antwoorden