Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Mertens
Een drijfveer als motor waarbij alles wat geproduceerd wordt, ook weer ten goede komt van de mensen. In het kapitalisme werk je uiteindelijk om de grootste aandeelhouders rijk te maken.
|
Is dat zo? Ik werd altijd betaald als ik ging werken voor een ander en vervolgens kon ik met dat geld zaken of diensten kopen waarvan ik van oordeel was dat ik ze nodig had of dat ze mij een meerwaarde opleverde. Ik neem aan dat dit bij u ook zo is of gaat u voor de mooie ogen van uw baas werken, of - erger nog - dwingt men u om te gaan werken voor een ander?
Citaat:
Maar toch nog over het fabeltje dat in een communistisch land iedereen evenveel verdient.Bijvoorbeeld Cuba: het principe is : loon naar werken
|
Goed, dus wie meer werkt mag meer verdienen. Now the can of worms is open. Want wie meer verdiende, heeft nu plots meer. De kloof tussen arm en rijk is geboren, en kan niet meer weggewerkt worden.
Ergo: gelijke kansen aan de start is genoeg.
Citaat:
In Belgie verdient een ongeschoolde arbeider in pakweg een industriële kuisfirma misschien 1.000 euro voor heel zwaar, gevaarlijk en vuil werk
|
Omdat blijkbaar heel veel mensen voldoende gekwalificeerd zijn en bereid om dit werk te doen, in tegenstelling tot andere beroepen zoals een tandarts of plastisch chirurg.
Citaat:
terwijl een topman van De Post
|
Dat lijkt mij eender een pleidooi tegen de staat en tegen centraal 'democratisch' bestuur dan een pleidooi voor meer staat en centralisme.
Citaat:
loon naar werken, dat is een ander voor jou laten werken en de winst opstrijken.
|
Wat houdt die 'uitgebuite' mensen volgens u tegen om zelf een bedrijfje uit de grond te stampen? Er is namelijk - ook niet in een kapitalistisch systeem - niets dat arbeiders tegenhoudt om een bedrijf over te nemen.
Als ik bereid ben om voor 500euro in de maand te gaan werken voor een ander, die dankzij mijn arbeid 10.000euro winst maakt per maand, moet dat dan verboden worden volgens u?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
|