Los bericht bekijken
Oud 8 maart 2008, 22:21   #172
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ambiorix, nu niet om uw wereldbeeld te shoqueren, maar wegen gebeurde 'vroeger' (daarom niet altijd en overal) door wat ik noem 'privaat'.
Privaat kan ook zijn: 100 mensen die op plaats x wonen die samen vrijwillig beslissen om zo'n weg aan te leggen en te onderhouden. Daar moet echt geen Mister Rockefeller passeren. Investeringen kunnen ook door middel van vrijwillige samenwerking binnen gemeenschappen.
De VS is voor een groot deel ontstaan uit private wegen en treinen.
Je moet ook de gedachte van 'OHNEE ER IS EEN FREERIDER PROBLEEM DUS DE OVERHEID!!!!' laten varen. Investeringen moeten opbrengen. Of er dan ook freeriders zijn, het zij dan zo.
Het feit dat je direct begint over firma x en firma y betekent, voor mij, dat je niet genoeg voorstellingsvermogen hebt. Het kan ook gemeenschap x en gemeenschap y zijn, waar mensen van buiten die geografische gemeenschap een kleine bijdrage betalen (een sticker ofzo, op hun ruit). Etc. De mogelijkheden zijn legio.
Versnippering lijkt me btw iets dat niet al te snel zal gebeuren. Het zou simpelweg niet de hoogste return op investeringen geven.
idd, uw ideale wereldbeeld heeft gigantisch veel "voorstellingsvermogen" nodig, reken maar. Uw uitleg klinkt aannemelijk, maar het blijven zeer abstracte en theoretische aannames. Ik heb het hier niet over gsm's, beddegoed, of playmobiel hé, ik heb het over wegen, onmisbaar en grote prioriteit in onze geindustrialiseerde en gemotoriseerde maatschappij. Wat ze 100 jaar geleden in de VS deden is onvergelijkbaar, de wonings- en bewoningsdensiteiten lagen véel lager, de noden lagen anders, en de mentaliteit was anders.

btw, als ge spreekt over totale vrije markt, ideale concurrentie, etc, dan spreek ik idd over firma x en y. Jij weet beter, natuurlijk..

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 8 maart 2008 om 22:23.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden