12 maart 2008, 10:46
|
|
Minister-President
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
En als er al één komt aangedraafd zal die waarschijnlijk enkel Engels en Frans en zo begrijpen... en zullen het weer vooral franstaligen zijn die aan bod zullen komen met hun gekleurde uitleg.
Europa, de VN enz moeien zich best niet met onze binnenlandse zaken. Buiten de euro en mooie jobjes voor een paar van onze politiekers, wat hebben we aan die instanties?
|
Helemaal niets.
Een mooi voorbeeld van de onwetendheid van internationale organisaties heb ik gevonden op de blog van Huub Broers, de Vlaamse burgemeester van Voeren.
Citaat:
Sommigen maken zich druk om de niet ondertekening door België (Vlaanderen zegt neen) van het minderhedenverdrag zoals het werd aanvaard door de Raad van Europa. Buiten het feit dat sommige landen (vb Luxemburg) stellen dat ze geen nationale minderheden hebben, zouden in België enkel de Duitstaligen hiervoor in aanmerking komen. De Franstaligen hebben in de Belgische context door bijzondere maatregelen (bijzondere meerderheden, pariteit in ministerraad,...) immers een volledig beschermd politiek statuut (co-dominantie) en kunnen binnen die context dus niet als een minderheid beschouwd worden. De Duitstaligen hebben dergelijk statuut niet. In andere landen bepaalt men dan weer zeer beperkt en zeer duidelijk wat men bedoelt met minderheidsrechten. En dat gaat zeker nooit zover als het faciliteitensysteem bij ons.
Overigens stel ik mij ook vragen bij de democratische waarde van bepaalde resoluties in de Raad van Europa. Nadat ikzelf mevrouw Nabholz ontmoette voor een gesprek, was ik stomverbaasd over haar interpretatie (en fouten in het verslag doordat ze de staatsstructuur van België niet kende). Die vrouw had er werkelijk geen streep van begrepen. Bijkomende navraag leerde dat ze toendertijd zelfs dacht dat ik in de Voerense meerderheid zat! Dat was dus eens even de bal misslaan en meteen haar rapport met enige waardeloosheid betitelen.
Bovendien moet men er de cijfers eens bijhalen. De Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa bestond toen uit 306 leden. Slechts 100 daarvan (nog geen derde vereist voor het quorum!!!) namen deel aan de stemming. Daarvan stemden er 68 voor, 23 tegen en onthielden er zich 9. Het animo was dus blijkbaar bijzonder groot bij de Europese staten. Ik stel mij m.a.w. grote vragen over de representativiteit en de bepalende waarde.
De rechten van de Duitstaligen (toch een 75.000) zijn volgens mij ook niet optimaal beschermd als je ziet hoe weinig zelfstandigheid zij krijgen van het Waalse Gewest.
Waarover gaan de minderheidsrechten? Bijvoorbeeld over cultuur en onderwijs. Tiens, hebben ze dat dan nog niet in onze gemeente? Dan ontgaat mij waarschijnlijk weer iets. En faciliteiten zijn dan nog eens een zeer verregaande erkenning van deze rechten. Meer dan Europa vraagt.
Minderheidsrechten betekenen in geen geval de volledige gelijkschakeling in het publiek-politieke taalgebruik. Ook dat is duidelijk voor Europa. Voor raadsleden die het anders willen zal dat wel een domper op hun Europese vreugde zijn.
O ja, grappig in het rapport van Lily Nabholz vond ik nog de passage waarin ze vraagt dat men de andere landstaal als tweede taal zou moeten leren (lees verplichten) in elk landsdeel. In feite vraagt ze tweetalig onderwijs in het hele land. In Vlaanderen is het Frans alvast de verplichte tweede taal. Waar wachten onze Waalse vrienden op om Lily te volgen in haar minderhedenbesluit?
Ik probeer met dit stukje even heel duidelijk te zijn. Meer niet.
|
http://huubbroers.skynetblogs.be/archive-week/2008-02
|
|
|