Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Heeft de VN ook iets gezegd over Erik De Bruyn en SP.a-Rood die hoofddoeken willen verbieden in Vlaanderen? Zo'n daad van racisme kan immers niet ontbreken in hun rapport!
|
Dit is niet juist: Sp.a-Rood heeft hier nooit een dergelijk standpunt ingenomen.
Het is een standpunt van Erik de Bruyn PERSOONLIJK, en het ging over de situatie ENKEL IN ANTWERPEN.
De mening hierover zijn binnen de Sp.a verdeeld. Er is GEEN eenduidig standpunt, noch bij de Sp.a noch bij Sp.a Rood.
Ik wil hier zelf advocaat van de duivel spelen: degenen die binnen de Sp.a het hoofddoekenverbod aan de loketten aanhangen deden dit niet uit racistische overwegingen: ze deden dit naar eigen zeggen om de discriminatie TEGEN te gaan.
Alhoewel ik het met hen niet eens ben over de methode, moet ik vaststellen dat deze gedachtengang niet bedoeld is als racisme, maar als bestrijding van racisme.
Het gaat hier dus om een verschil in strategie, niet in een verschil in opvatting rond het bestrijden van racisme. Daarover is immers totale eensgezindheid.
Het probleem met het opleggen van bepaalde regels aan minderheden is dat dit door de betrokkenen steeds wordt ervaren als een daad van racisme, van discriminatie.
Discrimineren is iemand achter stellen tegenover anderen. Door mensen op te leggen van te bewijzen dat ze van goede wil zijn, en ondertussen anderen hier van te besparen (waarom moet een BLokker niet bewijzen van met vreemdelingen over de baan te kunnen wanneer hij in een sociale woning gaat wonen?) maakt men wel degelijk een fout.
Inburgeringscursussen mogen gepusht worden, zwaar aangemoedigd. Maar mensen op basis van taalgegevens verplichtingen opleggen is er over.
Volgens mij is dat net hetzelfde met de hoofddoeken kwestie: men kan dit, UIT HOOFDE VAN DE BETROKKENEN niet anders zien als een pesterij op zijn minst en discriminatie op zijn ergst.
Daarom verzet ik mij, en zal ik mij blijven verzetten tegen Patrick Janssens die dergelijk hoofddoekenverboden oplegt, en tegen Marino Keulen die hetzelfde doet met taalcursussen.
En voor de stokers: Binnen de SP.a zijn verschillende tendenzen mogelijk, verschillende zaken hebben geen consensus maar zijn in voortdurend debat.
Dat moet kunnen binnen een sociaal democratische partij, die niet over alles en nog wat een uniforme mening kan en mag hebben. Het is namelijk een democratische partij, geen stalinistische!