Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
grond kopen, huis zelf bouwen, etc...moet eigenlijk onmogelijk gemaakt worden ja. Ik stamp nu tegen de schenen van veel Belgen, maar een goede ruimtelijke ordening waarin slim wordt omgegaan met de beschikbare ruimte en grondstoffen kan echt enorm veel kosten sparen EN verhinderen dat we straks gewoon te weinig plek gaan hebben.
Een ruim appartement is een flatgebouw moet de nieuwe standaard worden. Daar rond allerhand groen, winkels, recreatiemogelijkheden, openbaar vervoer etc.....zodat kinderen nog steeds gewoon in een beetje natuur kunnen spelen en opgroeien.
|
Voil�*.
Ik heb vroeger al een topic geopend waarin ik opperde voor een soort gemeenschapswoningen.
Een hele straat met allemaal aan mekaar geschakelde huisjes met gemeenschappelijke ruimtes waarin bv. iedereen zijn was en plas kan doen. En een divers publiek bv. zowel jonge koppels met kinderen, bejaarden, midlifers, klusjesmannen, advocaten, Joden, Islamieten, Christenen en atheïsten. Zo kan er interactie ontstaan, kan men een beroep doen op mekaar en kunnen ze allemaal wat van mekaar leren. Misschien ben ik ontzettend naîef, maar geef toe dat het zalig klinkt.

Achter is er dan één grote doorlopende gemeenschappelijke tuin (ipv allemaal kleine afgesloten tuintjes van 10 m²). Eventueel kan er daarvoor wel nog een klein privétuintje zijn.
Zo zijn er nu hier en daar al projecten waarbij verschillende gezinnen de koppen bij mekaar steken en een oud fabriekspand opkopen om dit te verbouwen tot zo'n soort gemeenschapshuizen.
De huizenmarkt moet gewoon aangepast worden aan de nieuwe hedendaagse realiteit en dat is veel eenpersoonsgezinnen, kinderloze paren, ouderen (die een woning met trappen hier en daar en te veel onhandige praktijken wel kunnen missen als de pest), eenoudergezinnen enzovoort die tegelijkertijd liefst in de stad wonen, maar ook voldoende groen en leefruimte willen kunnen meepikken terwijl ze dit apart niet kunnen onderhouden of zich niet kunnen permitteren.