Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki
3) Je vind dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de criminele sector.
Dat is in zeker opzicht waar, en het VB speelt dat heel vaak en handig uit. Alleen maken ze daarbij bewust een logische denkfout. Het is namelijk niet noodzakelijk zo dat wanneer allochtonen procentueel een meerderheid vormen in de gevangenis dit wil zeggen dat er procentueel bij allochtonen meer criminelen zijn. Die gevolgtrekking loopt mank.
Even een wat ongelukkige vergelijking gebruiken: ik zou kunnen zeggen dat 60-plussers oververtegenwoordigd zijn in Belgische treinen, en waarschijnlijk zou dat niet fout zijn. Maar het zou fout zijn om daaruit te concluderen dat de meeste 60-plussers met de trein reizen, of dat 60-plussers over het algemeen milieu-bewuster zijn. Dat zou fout zijn omdat ik dan totaal geen rekening houd met een aantal randfactoren. Zo zijn heel wat 60-plussers niet meer zo goed te been en zijn ze gestopt met autorijden, dus dan moeten ze wel met de trein. En de NMBS heeft ook een financieel interessante regeling voor hen dus ze rijden heel goedkoop.
Met andere woorden, je kan bepaalde dingen objectief vaststellen, maar je moet uit die vaststellingen alleen die conclusies trekken die je eruit kunt trekken. In het geval van de allochtone vertegenwoordiging in gevangenissen (die effectief hoog is), moet je met randfactoren rekening houden. Zo zitten bijvoorbeeld procentueel veel meer allochtonen in een precaire situatie en het is bekend dat er een link bestaat tussen armoede en criminaliteit. Ook moet je kijken voor welke misdaad ze in de cel zitten. Voor de kleinere criminaliteit zijn ze zeker in de meerderheid, maar ga eens na hoeveel allochtonen er voor financiële fraude vastzitten. Je zult zien dat ze in dat “marktsegment” juist ondervertegenwoordigd zijn. Nu moet je niet denken dat ik welke groep dan ook hier wil verdedigen, of dat ik misdaden wil goedpraten of vergoeilijken door het inroepen van die randfactoren. Helemaal niet, ik vind dat elk mens ongeacht zijn verleden nog steeds verantwoordelijk is voor zijn daden. Je moet volgens mij alle gegevens onder ogen nemen, maar wel de juiste conclusies trekken.
|
Als ik zeg dat allochtonen goed vertegenwoordigd / oververtegenwoordigd zijn, in de gevangenissen, dan zijn dat de feiten. Dat wil ook niet zeggen dat daarom de meeste vreemdelingen criminelen zijn. Dat er een link tussen armoede en criminaliteit bestaat, zal ik niet ontkennen. Maar de feiten zijn wat ze zijn.
Ik wil ook gerust nadenken over constructieve oplossingen.
Maar voor mij liggen de wortels van het kwaad bij onze behandeling van de allochtone jeugd: veel te laks, uit schrik om te discrimineren of om racist te zijn,...
Het is een algemeen beeld: we zijn te laks tegenover de jeugd in het algemeen (ik heb in het onderwijs gestaan: als de kleine te LUI is om te studeren en hij is gebuisd, riskeer je als leraar een proces! Wat voor signaal is dat?).
Maar tegenover allochtone jongeren hebben we een extra schrik: de schrik om racist te zijn en te discrimineren...
Neem dat kind in Nederland dat als enige Nederlander uit de school gepest is. Op zich is dit niet het ergste. Het ergste was de commentaar van de school: "We weten het, het is verschrikkelijk, maar WE KUNNEN ER NIETS AAN DOEN"
Mijn maag keerde toen ik dat las. Ik ben geen voorstander van lijfstraffen maar dit gaat TE VER. Wat gaat er worden van die kinderen die die kleine buitengepest hebben? Die voelen zich nu helemaal ongenaakbaar...