Citaat:
	
	
		
			
				
					Oorspronkelijk geplaatst door  Geert C
					 
				 
				Deze verplichting is van andere aard. Het is een verplichting van Nederland om een ander land een spoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland over haar grondgebied toe te staan, als dat ander land ophoudt te bestaan en Vlaanderen samengaat met Nederland, dan houdt die verplichting bijgevolg op te bestaan daar Antwerpen dan deel zou uitmaken van Nederland.  
 
(Want daar had ik het voor alle duidelijkheid over: wat er zou gebeuren in geval van hereniging.) 
			
		 | 
	
	
 Deze discussie lijkt me naast de kwestie: in geval ven hereniging heeft Noord-Nederland alle baat bij de realisatie van een goede spoortoegang tot de Antwerpse haven, die dan weer een Nederlandse haven is.
En dat geldt voor vele wrijvingen en wrijvingskes: het is het bestaan van België dat de problemen creëert. Niet alleen zouden Nederland en een zelfstandig Vlaanderen veel sneller hun problemen oplossen, maar bovendien zouden de meeste van die problemen bij een hereniging zonder voorwerp zijn.