Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2008, 10:50   #423
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De 60% die afgeroomd wordt is niet enkel om de werklozen en zieken te steunen.
Het wordt ook gebruikt voor : onderwijs, justitie (inclusief politie), openbaar vervoer, wegenbouw, sport, cultuur, leger, pensioenen, gezondheidszorg, administratie...
Of wil je dat allemaal afschaffen.
Je kan discussiëren over het aantal ambtenaren, maar afschaffen kan je niet.
Ik vraag mij dikwijls af moest ik het bedrag van de sociale zekerheid als een soort lopende rekening beleggen bij een bank en daarvan de diensten die ik gebruik (gezondheid- pensioen-werkloosheidsinkomen) volle prijs mee kan betalen, of ik niet immens veel meer zou overhebben. In het uitzonderlijke geval je bvb een leukemie behandeling of een hartransplantatie of een HIV behandeling moet hebben, zou de pot kunnen te klein zijn... En dan is dan nog de vraag of wij mensen ten koste van alles moeten redden.. Of de rem die via dergelijk systeem bestaat eigenlijk gewoon het bewijs is dat solidariteit tever gaat.

Ik vraag mij ook altijd af, indien onderwijs privé zou zijn, met een equivalente belasting vermindering, of ik ook niet meer zou overhebben. Een kind kost bvb 2500euro-4000euro opleiding. Dit deel privatiseren, zou vermoedelijk een efficientie geven tussen scholen die we heden ten dage volledig in de begroting niet zien...

En de justitionele kosten zijn meestal na uitspraak zodanig hoog, dat ik weldegelijk twijfel of die inkomsten de justitie niet grotendeels zelfbedruipend maken.

Openbaar vervoer, vind ik zou al sinds dag en douw volledig selfsupporting moeten zijn, want ondanks de megaconcurrentievervalsing van 200% taks op de diesel/benzine heeft een trein nog altijd last om te concurreren met de auto ??? Terwijl de auto in principe de duurste oplossing zou moeten zijn...
Het rechttrekken van die subsidies, eventueel begeleid met een 'filetaksering' moet waarschijnlijk ook nog eens een goei schil van uw belasting schelen.

Dus ja ik heb moeite met het huidig bejubelde model waar 50% van het BNP opgeslorpt wordt door een overheidsapparaat, waarvan geen enkele dienst bereid is onder competitieve druk of efficientie verhogende druk te staan..
Vraag het je nog maar een paar keer af. En reken je geciteerde bedragen nog maar een paar keer na.
Ik veronderstel dat je akkoord gaat dat gezondheidszorg, onderwijs, mobiliteit,... voor iedereen moet toegankelijk zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden