Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh
Dus volgens jou leert de overheid niet uit haar fouten? Kun je dat bewijzen?
|
Natuurlijk dat. Er zijn bv. honderden - wat zeg ik, duizenden - gevallen van overheden die eerst de geldvoorraad verhogen, waardoor de prijzen beginnen te stijgen, waarna diezelfde overheden maximumprijzen invoeren, waarna er plots lege winkelrekken opduiken, waarna overheden zeggen dat het de schuld is van sabotage. Momenteel is dat het geval in Zimbabwe en in Venezuela.
Citaat:
Zaag, zaag, zaag... Als onze overheid het zó slecht deed, dan zou ze allang niet meer bestaan. Blijkbaar hebben veel mensen er nog wel voldoende vertrouwen in; meer dan in "individuele leerprocessen".
|
Kom zeg, laat me niet lachen. Als een overheidsdienst inefficiënt werkt, krijgt ze een hoger budget. Als een bedrijf inefficiënt werkt, gaat het failliet. Dat is de werkelijkheid. Westerse overheden slagen erin om niet ten onder te gaan, dat klopt; maar er is weldegelijk een bepaalde reden waarom overheden meestal concurrentie verbieden in de sectoren waarin ze actief zijn (vroeger telefonie, post enz.) : omdat het anders te hard zou opvallen dat de overheid niet efficiënt is.
Citaat:
By the way, nog nooit gehoord van het Rekenhof?
|
Ja, dat zijn die mensen die elk jaar een gig�*ntische lijst met blunders publiceren, waarna iedere politicus zegt dat ze gelijk hebben, en vrolijk verder doet. Hoe vaak gebeurt het dat een politicus, of een departement, ook maar een klein beetje hinder ondervindt van financieel wanbeheer? Wanneer werd voor het laatst het loon van een minister verminderd omdat de begroting uit evenwicht was? Wanneer heeft men voor het laatst op eender welk inefficiënt departement ernstige besparingen doorgevoerd? Vergelijk dat eens met de private sector.
Citaat:
Is toch logisch? Als jij die bepaalde handelingen in je eentje zou mogen bepalen (zonder rekening te houden met de wensen van andere individuen), dan zou je een dictator zijn. En je mag heus wel maximumprijzen invoeren op de producten/diensten van je onderneming. Waar staat dat dat verboden is?
|
De overheid mag maximumprijzen opleggen op producten van
andermans onderneming. Dat mag ik niet. Als je dat onderscheid nog niet eens begrijpt, denk ik dat dit geen vruchtbare discussie zal worden.
Citaat:
De overheid is trouwens de organisatie van de gemeenschap en handelt in het belang van alle burgers van een land.
|
"De gemeenschap"? Welke gemeenschap? Wat hebben die mensen gemeenschappelijk? Dat ze Belg zijn? En waarom hebben ze dat gemeenschappelijk? Omdat de staat zegt dat ze Belg zijn? Dus eigenlijk is de staat de organisatie van alle mensen die onder een staat vallen?
Ik weet niet goed of ik nu moet lachen of huilen om zoveel goedgelovigheid.
Citaat:
Soit, ik besef dat ik evengoed tegen een muur had kunnen praten als een reactie op jouw post te typen...
|
Ik denk dat er hier op Politics genoeg topics zijn waar ik over dat soort onderwerpen gediscussieerd heb en discussieer, dus als je per se lastig wil doen, kan je altijd daar terecht. Ik denk niet dat de FVDW-topics dienen voor zulke discussies.