Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
Ik dacht dat een taal minstens 100.000 sprekers nodig heeft om te kunnen blijven bestaan, dus het Nederlands zal blijven bestaan. 
|
Er zijn zelfs in het duitse taalgeb ied al twijfels over het voortbestaan van het duits....
De vraag is echter : hoe sterk is de afname van Nederlandstaligen ?
Het antwoord dat er blijkbaar steeds maar bijkomen lijkt me in dit verband niet volledig : de nederlandssprekers veranderen geleidelijk van taal (zoals het middelnederlands na de vertaling van de bijbel en de val van Antwerpen evolueerde naar het modern Nederlands..) Het Afrikaans scheurde zich in 1922 (dan pas !) af van het Nederlands. & dat ik tijdens mijn beroepsbestaan
tijdens "de kantooruren" voor een groot gedeelte duits-, engels- en franstalig was. Ik meen overigens dat dit steeds meer het geval zal zijn voor mensen die als midden- en hogere kaders in de privé zullen werken (of als wetenschappelijk onderzoekers in staatsdienst).
Als de wereld meer en meer "een dorp" wordt zal een intense communicatie met anderstaligen een "must" zijn en zullen brugtalen of linguae francae gemeengoed worden.
Kortom 2 evoluties :
(1) vervuiling van het Nedrlands door andere talen (hoofdzakelijk engels..)
(2) Neologismen die zich van de standaardtaal verwijderen (splitsing van het Nederlands in kleinere plaatselijke talen of tribe-gebonden talen
(3) Intenser gebruik van vreemde tot zeer vreemde talen zoals steenkoolengels.
Voor de rest haat ik het gebruik van "noemen" in de plaats van "heten".