Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2004, 11:17   #3
Axel
Vreemdeling

Axel's schermafbeelding

Standaard

[quote="Peter Mertens"]
"de mensen eerst, niet de winst: de PVDA legt vijf objectieven voor".

Peter
welk zijn die 5 objektieven, zie er hier maar 3???

Voor mij moet "eerlijke belastingen" in elk geval op nummer 1, dat is ook wat de meeste van mijn collega's vinden. Onder een ander onderwerp heb ik daar al wat meer over geschreven. Is dat ook 1 van uw objektieven en zoja op welke plaats wilt ge dat dan zetten ?

Wat betreft werk. Ge wilt jobs redden door patroons te straffen die afdanken en zich niet aan die contracten houden die ge wilt opstellen. OK, kan ik mee leven. Dat gaat in tegen de huidige sinterklaaspolitiek van de regering, die de industrie miljarden toestopt zonder dat daar wat tegenover moet staan. Denk maar aan ford , niet zolang geleden. Zolang ge maar niet overkomt als de partij die ne keer de bedrijven gaat "pakken". Dat zal niet goed overkomen bij de werkmensen, vrees ik.

Dat openbaar fonds voor tewerkstelling dat ge wilt oprichten lijkt me nogal een ingewikkelde zaak, al vind ik de idee niet slecht. Maar of het makkelijk te verkopen is aan de mensen ? Bij de financiering zou ik in elk geval meer nadruk leggen op de banken (die profiteren van de staatsschuld en de bedrijven, én de zelfstandigen, met andere woorden : van bijna iedereen) en de belastingfraude, en minder op de bedrijven. Maar dat heb ik elders ook al gezegd. Als ge een halve bladzijde nodig hebt alleen al om de idee uit te leggen, heb ik zo mijn twijfels of dat veel stemmen zal opleveren.

Het is misschien niet voor direkt, maar als "arbeiderspartij" zou ik ook een plan maken hoe ge de industrie in belgie wilt redden, zoals de automobielnijverheid en het staal. Niet door een sinterklaaspolitiek zonder voorwaarden (wat de regering nu doet) maar hoe dan wel ? Of denkt Peter dat er geen probleem is met de werkgelegenheid in de industrie ?

Misschien ook geen slecht idee : er zijn grote noden, bijvoorbeeld in de bouw en het openbaar vervoer (tegen de files) en de non profit (thuisverzorging, homes (de vergrijzing !!!) ... Bijvoorbeeld : Als we x sociale woningen nodig hebben binnen zoveel jaar, hoeveel jobs kunnen we daar dan mee scheppen. En de financiering daarvan is geen probleem, op voorwaarde dat er eerlijke belastingen komen en de fraude wordt aangepakt (zie mijn eerste objektief). In uw huidige voorstel ligt de nadruk op de jobs in de industrie. Vind ik eenzijdig.

Tot slot : ik vind het een goed idee om met die voorstellen naar uw achterban te gaan en naar gewone arbeiders, ge zult dan rap zien wat aanspreekt en wat niet. Succes, axel
Axel is offline