Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2008, 00:43   #40
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bij extreme drukte wordt de snelheid van de langzaamste, meteen de maximale snelheid die je kan halen. Men kan nauwelijks of niet maneuvreren (inhalen) en als je dan hard optrekt en even erna remt, krijg je een harmonicaeffect in de voertuigenstroom. Sommige mensen gaan dan net wat harder remmen als anderen, en zo raakt alles stop.....zeker als je naar knooppunten gaat waar zowieso veel volk bijeen komt (lummen).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat lijkt me toch voor de hand liggend?
Hogere snelheden zorgen voor een verhoogde kans op ongelukken en bijgevolg een hogere kans op vertragingen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zo voor de hand liggend vind ik dat nu ook weer niet. Erg aantoonbaar evenmin.
De remafstand en dus ook de veiligheidsafstand tussen 2 autos zijn functie van de snelheid: als tussen elk paar opeenvolgende autos een veiligheidsafstand van 200m moet bewaard worden, zal het mogelijke debiet van een baanvak half zo groot zijn als wanneer tussen elk paar opeenvolgende autos een afstand van maar 100m moet bewaard worden. Het principe van het "blokrijden". Men zou het debiet kunnen maximalizeren door in elke auto een frontale radar te zetten die de maximumsnelheid doorgeeft aan de cruisecontrol in functie van de afstand van de voorligger, de toestand van het wegdek en van het remvermogen van beide wagens. Dat veronderstelt dan dat elke voorganger herkenbaar is qua type en risico op deceleratie, best door een zender die de autogegevens (en radarobservaties vd wagen d�*�*rvoor !) doorseint aan de achterligger. Zo kunnen electronische "treinen" van autos gevormd worden, enkel met radar en radio/boordcomputer met elkaar verbonden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2008 om 00:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden