Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Je loopt al pagina's aan een stuk te zeiken over rechtvaardigheid zus en rechtvaardigheid zo; dan is het helemaal geen stomme eis om te vragen dat je dan eens dat mythische concept van rechtvaardigheid wil beargumenteren, me dunkt.
Maar goed, ik begrijp best wel dat het een heikel punt is. Uiteindelijk kan je namelijk niet rond de conclusie heen dat belastingen simpelweg een bijzondere vorm van diefstal zijn; en aangezien diefstal door bijna iedereen als onrechtmatig beschouwd wordt, wil je uiteraard niet aan een analyse beginnen die je in die richting zou duwen.la Dan zou je al moeten afkomen met bepaalde "verschoningsgronden" - "de overheid steelt, maar de overheid m�*g dat, want in tegenstelling tot alle andere dieven enz." - en dan is het probleem uiteraard: (1) dat belastingontvangers helemaal geen rekening houden met die verschoningsgronden, d.w.z. dat bestingen simpelweg te betalen zijn, zelfs als ze mogelijks niét gebruikt worden voor de nobele doelen die je als verschoningsgrond aanvoert; (2) als die verschoningsgronden opgaan voor de overheid, waarom zouden ze dan niet opgaan voor andere groepen mensen die zichzelf niét "de staat" noemen?
|
Als je iets van ethiek kent dan weet je dat er sinds de val van het christendom een heel groot probleem is. We hebben God namelijk niet meer om al onze normen en waarden een grondslag te geven. Maar wie dan wel? Er is géén vervanger gekomen.
Moreel relativisme kwam in de plaats.
Los jij het probleem op? Ga dan je gang.
Je beweringen lijken allemaal aannemelijk.
Maar je uitganspunt is pertinent onjuist. De overheid steelt nl. niet.
Jij bent een klant van de overheid. De overheid geeft jou een heleboel diensten aan en vraagt hier in ruil zo'n lutteloos bedrag voor dat die voor haar (in sommige gevallen zwaar) verlieslatend zijn. De overheid is net zoals een bedrijf en net zoals een mens geen liefdadigheidsinstituut. En je weet net zo goed als ik ddat het ook geen goed idee is om zelf geld bij te drukken om dat hele systeem draaiende te houden.
Nu moet je niet komen zagen dat je geen gebruik maakt van de aangeboden diensten en dat je er niet om hebt gevraagd, want dat is jouw probleem. Gebruikmaken van minstens enkele diensten doe je sowieso al van zodra je inwoner bent van het land.
En als je nog even verdergaat met afkomen met goedkope schijnredeneringen als deze, zal ik met plezier nog wat komen ijlen dat je de overheid mag compenseren voor de de lucht van hun die je inademt en de grond van de overheid die je bewoont.