Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2008, 12:08   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Is deze discriminatie legaal?

Een in België gehost forum heeft nieuwe beveiligingsmaatregelen ingevoerd. Hierbij worden alle potentiële gebruikers die niet in België of Nederland wonen, al bij voorbaat geweerd en kan men als men reeds geregistreerd is, niet posten als men zich buiten West-Europa bevindt.
Het gaat nog verder: mensen die zoals velen een webmail adres als hotmail of jahoo gebruiken, worden al bij voorbaat geweerd. Ook wie zich ooit met zo een adres heeft ingeschreven, moet meer met een provider adres afkomen.

Probleem is dat veel mensen hun provider adres nooit gebruikt hebben en zelfs niet meer kennen. Daarnaast worden ook mensen die geen eigen computer hebben en beroep doen op openbare en dus geen provider e-mailadres hebben, ook uitgesloten.

Nederlandstaligen, die zich elders van de Benelux bevinden, mogen ook niet meedoen.

Het betreffende forum is wel een privé onderneming, maar ik vraag me af of een administrator zomaar op basis van een e-mailadres iemand kan weigeren, als je bedenkt dat hij toch de IP nummers heeft van iedereen die zich wil registreren.

Ik snap dat spambots de boel kunnen verzieken, maar ik denk dat men zo het kind met het badwater weggooit. Er is een forumreglement en wie het overtreedt, santioneren, tot daar toe, maar mensen al op voorhand weigeren omwille van een e-mailadres, vind ik te vergaand.

Mag ik er ook al de aandacht op wijzen dat bij die forum het gandse moderatie team er al de brui aan gegeven heeft. Dat lijkt me ook een slecht teken aan de wand.

Nee, ik noem de naam van het forum niet, vermits ik enkel wil weten of deze dingen legaal zijn. Meer hoef ik niet te weten.