[quote=lukke;3313965]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy
Ach, System is gewoon slachtoffer van de aftandse anti-Ollander-propaganda die het Belgisch regime nog steeds nodig heeft om zijn separatisme te verantwoorden. In deze tijden zou men dat hate-speech noemen. Maar het betert wel, als hij een Nederlands liefje krijgt of zo.[/QUOTE
De discussies hierboven komen mij bekend voor...als Waaslander en zoon van een Zeeuws-Vlaamse moeder( van "net" over de grens..) heb ik het ook meegemaakt dat ik de verschillene dialecten van mijn familie( verspreid niet alleen over heel het noorden, maar ook over Oost-en West- en zelfs Frans -Vlaanderen) diende te leren en te kennen , vanaf mijn jeugd om in staat te zijn om elkaar te begrijpen ...en eerlijk gezegd, dat was niet zo moeilijk...dat ik bovendien nog vier andere talen geleerd heb(Frans,Duits, Engels en Spaans) kan slechts dienen als bewijs dat meertaligheid een practijk was die ons ingepompt werd vanaf onze prille jeugd.....
Dat een dergelijke veeltaligheid gewenst is in ons gebied is het gevolg van de historische evolutie gepaard aan een trouw aan de eigen taal, zonder de eigenschap te verliezen om anderen desnoods in hun eigen taal te kunnen bereiken.
Woon thans in Rep.Ierland en vind daar gelijkaardige situaties met het Iers en het Engels en tot mijn grote verbazing wonen er in Ierland sinds de jaren 1090 ook meerdere "Flemings" afkomstig van uitwijkelingen naar Wales en nadien door een Ierse koning aangeworven om hem militair te steunen....later weken ze uit naar USA , ook werden ze als straf naar Australie gstuurd door de Engelsen.....
Tot later....
Luke
|
Allemaal praat voor de vaak. U moet naar de geschiedenis kijken en niet uw wisfull thinking aannemen voor ware geschiedenis.