Dank u, Peter Mertens, voor het duidelijke antwoord!
Dies,
U stelt dat ofwel de 'gemeenschap' beslist over alles, ofwel heeft het individu de 'vrije keuze', zolang de vrije keuze van de ene persoon, de vrijheid van een ander niet schaadt.
Mijns insziens is dit niet zo duidelijk, zo zwart-wit als het op het eerste zicht lijkt.
Bij elke keuze die een individu maakt, kan er steeds iemand stellen dat ze de vrijheid van een ander aantast!
Als ik graag met een wagentje rij, heb ik hiermee een invloed op het milieu, en dus op de 'vrijheid' van een ander om schone lucht in te ademen. Ook bestaat het gevaar op een ongeval (zelfs met de fiets), waardoor ik de vrijheid van een ander om onbezorgd op straat te lopen in gevaar breng.
Als ik besluit om GSM's die foto's kunnen maken te produceren, beinvloed ik het milieu, de grondstoffenvoorraad van de planeet, enz..., en dus de vrijheid van anderen (zonder te spreken over uitgebuite werknemers).
Als ik graag een sigaretje rook, vervuil ik de planeet.
Als iemand door een bepaalde activiteit, door eigen schuld lichamelijk letsel oploopt, neemt hij medische zorg weg van anderen die er zelf geen schuld aan hebben en beperkt hun vrijheid om zich te laten verzorgen.
Zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan. Steeds kan iemand bezwaar aantekenen.
Het valt op dat 'milieu' en 'veiligheid' heden ten dage ook geliefkoosde werktuigen zijn om de mensen dingen op te leggen.
Wellicht is dit opzettelijk om de mensen te frustreren en hun kiesgedrag te beinvloeden.
Wie is er nu bezorgd over het milieu als hij of zij voor een hongerloon wordt behandeld en uitgebuit als een hond door het patronaat, of werkloos is en elke dag enkel miserie brengt?!?
Mijn punt is samengevat :
Zou het dan toch niet beter zijn als de gemeenschap democratisch bepaalt wat wel en wat niet kan?
Dan weet men tenminste welke 'vrijheden' men heeft, wat door de mensen, de maatschappij toegelaten wordt!
In het andere geval van 'de vrijheden van een ander niet schaden', is men overgeleverd aan totale willekeur en onzekerheid, en zullen de 'slimmen' steeds wel iets vinden om de gewone mensen hun visie op te leggen!
Dank u.
|