Sport is altijd politiek. Er is de laatste eeuw bijna geen enkel groot sport-evenement geweest dat geen politieke dimensie had. Zeker Olymische Spelen, denk maar aan Berlijn '36, Munchen '72, de Koude Oorlog-boycotts van '80 en '84, Seoul '88.
En ook het WK voetbal is altijd wel op één of andere manier met politiek gelinkt, telkens als de Nederlanders tegen de Duitsers spelen, of Argentinië '78 en de bloed-aan-de-paal-campagne. Of de voetbaldiplomatie tussen de VS en Iran tijdens het WK '94. Dit was dan weer een variatie op de eerdere pingpong-diplomatie tussen de VS en China in de jaren '70.
Het OIC heeft in de jaren '80 ook het apartheidsregime geboycott (hoewel dit waarschijnlijk niet van doorslaggevend belang was in de val van dit racistische regime).
Anyway, het is volgens mij onzinnig om te doen alsof internationale topsportcompeties niets met politiek te maken hebben. Waaroom dan die vlaggen, die volksliederen? Waarom zouden landen anders zoveel geld over hebben om te presteren, en soms zelfs aan georganiseerde doping doen om de sterkste te lijken, zoals de Oost-Duitse en de Amerikaanse atleten in de jaren '80, die zich met toestemming of zelfs actieve medewerking van de overheid massaal dopeerden. En dit in een poging om via de suprematie van hun atleten, ook de superioriteit van hun politieke ideologie te bewijzen.
Kortom, sport is politiek.
En politiek is sport, je moet maar eens naar de metaforen luisteren: er wordt getackled, er zijn coaches en spelverdelers, de eindsprint wordt ingezet, er moet een ploeg op het veld staan, ....
Maar, wil dit zeggen dat het de verantwoordlijkheid van de atleten is of de mensenrechten geschonden worden in China? En zogezegd dus meer hun verantwoordelijkheid dan die van de politici?
Nee dus, op dat vlak ben ik het dus volledig eens met JMDD (a once in a lifetime-experience for me)
Zoals ik eerder al heb geschreven over dit ondrwerp: ik verwacht dat EU-handelscommissaris Peter Mandelson China bekritiseert, en eventueel maatregelen neemt, een boycott of iets anders.
Ik verwacht dit niet van Tia Hellebaut. Haar taak is om over een twee meter hoge lat te springen, niet om de mensenrechtenschendingen in China en Tibet te doen stoppen.