Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2008, 11:08   #97
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
De kern van het probleem is dat bedrijven als het goed gaat veel winst maken en dat het de CEO's zijn met hun vriendjes en de aandeelhouders die ervan profiteren en als het slecht gaat krijgt de CEO veel geld om weg te gaan en worden de werknemrs ontslagen terwijl de werknemers nauwelijks of niet kunnen profiteren als het goed gaat !

Er zou moeten een systeem komen waarbij de werknemers het grootste deel van de winst krijgen en niet zoals nu de aandeelhouders en dat zou het probleem oplossen. Geen winstdeelname zoals nu waarbij men de werknemers wat broodkruimels geeft in de zin van "hier is uw 5 euro in de winst" terwijl de CEO nog maar eens een paar miljoen euro loonsopslag krijgt en de aandeelhouders een paar miljard euro krijgen toegeschoven.

Als ik zie dat de CEO van belgacom 2,6 miljoen euro krijgt en dat is liefst 1 miljoen euro meer dan het jaar ervoor en de werknemers van belgacom krijgen niks .......... . Op dat moment is er een ernstig probleem of hun loon moet ook sterk stijgen of die CEO moet dat geld teruggeven. Die man verdient nu minstens 100x meer dan de meeste werknemers ! Dat gaat veel en veel te ver.
zeer jammer is dat je alle bedrijven over dezelfde kam scheert met zulke belachelijke voorbeelden. u leest iets in de krant van een manager die (ook naar mijn mening) een veel te hoge premie krijgt toegereikt en direct moet er een algemeen systeem komen zodat alle werknemers zouden moeten delen in de winst.

ikzelf heb ook bedrijven met personeel in dienst. de investeringen die ik heb gemaakt om deze bedrijven op te starten, het personeel te kunnen betalen, eventuele slechte betalers overleven en ga zo maar verder, zijn aanzienlijk.
je gaat mij hier zeker niet horen klagen maar de afbetalingen die ik maandelijks voor deze investeringen doe zou ik met datzelfde bedrag heel wat woningen kunnen afbetalen.
als u nu met uw uitleg afkomt dat indien ik een jaar een mooie winst boek, ik deze zou moeten afgeven aan mijn personeelsleden omdat eigenlijk zij voor deze winst gezorgd hebben( volgens u dan toch) word ik zeer ongemakkelijk. het is mij al lang duidelijk dat er hier zeer weinig zijn met een beetje respect voor hun werkgever. die eventuele winst is niet alleen te danken aan mijn personeel maar aan het feit dat de zaken goed geregeld worden, voldoende verkopen worden geplaatst (ook hier doet het personeel nog steeds niet terzake), voldoende word geïnvesteerd (onder meer met eventueel gemaakte winst, anders met bijkomende kredieten) waar ook het personeel niet in investeerd en uiteindelijk door de goede uitvoering van het personeel , hier spelen zij zeker een belangrijke rol waar ik wel degelijk respect voor toon door soepele maatregelen aangaande werkuren, af en toe een bedrijfsfeestje (voor alle personeelsleden), ... .
maw. het boeken van winst binnen een bedrijf (dan spreek ik hier voor een 75 % van de bedrijven in België die voorgaande duidelijk zullen herkennen) draait hem rond de inzet van het voltallig bedrijf (dus zeker ook de werkgever). het grootste verschil is echter dat indien er verlies zou worden geboekt, de werknemers hunzelfde loon aanhouden terwijl de werkgevers op zo'n momenten het bijzonder moeilijk krijgen.

dus als jij per se een systeem wil van verdeling voor de winst met de personeelsleden kan dit volgens mij enkel als zij mede hun bijdrage leveren in de investeringen, meebetalen in de verliezen en dus mee het risico lopen op de goede of slechte werking van het bedrijf.

als je dit niet kan aanvaarden blijkt zeer duideliojk dat egoïsme de overhand voert en dat enkel gemakkelijk geld telt voor u zonder de nodige risico's te dragen.

trouwens, moest het dan toch zo gemakkelijk zijn grof geld te verdienen met een eigen bedrijf, waarom start je dan zelf geen op???