Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers
Vraagje (aan Geert C eh  )
|
Alsof ik dat zo niet zou doorhebben.
Citaat:
Zou je graag Europa als 1 land zien, en alle grenzen opschorten, evenals de landsnamen?
|
Sta me toe die vraag in drie delen op te splitsen.
Citaat:
Zou je graag Europa als 1 land zien
|
Ik zou het liefst Europa als een confederatie zien. Eén unitaire staat mag Europa uiteraard niet worden.
Ik zal hier later nog iets uitgebreider op terugkomen.
Citaat:
en alle grenzen opschorten
|
Dat hangt er vanaf wat je met "grenzen" bedoelt. Administratieve onderverdelingen moeten er altijd blijven natuurlijk. Als je staatsgrenzen bedoelt, dan kan je inderdaad stellen dat ik ze wil opschorten.
Naar mijn mening moeten zouden alle Europese burgers doorheen alle lidstaten moeten kunnen reizen en in alle lidstaten moeten kunnen wonen en werken alsof het één land was. De interne staatsgrenzen hoeven daarvoor niet noodzakelijk te verdwijnen op papier, maar in praktijk zouden ze niet langer bestaan. Ik wil dus in feite een iets verder doorgedreven Schengenzone, en daar mogen niet-lidstaten ook deel van uitmaken natuurlijk (zoals dat ook bij de huidige Schengenzone al het geval is). Echt vrij verkeer van personen realiseren is volgens mij prioritair.
Verwijs je hier specifiek naar de Belgische landsnaam en de nationale staten, of naar landsnamen in het algemeen? En in het laatste geval, wat bedoel je dan precies met "landsnamen"?