Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2008, 23:46   #2
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Onlangs nog in een Duiste stad een tijdje vertoeft en dit was zalig, vooral op mobiliteitsvlak, vele winkelwandelstraten, enorm veel autoluwe zones en vooral ... weinig of geen SUV's (u weet wel, van die grote monsterachtige luxejeeps die diesel zuipen, liefst nog met een ijzeren 'stormram' vooraan bevestigd). Hoe kwam het dat daar zo weinig van die 'asobakken' rondreden, en dit wel in autominnend Duitsland, het land van de Mercedessen, BMW's, Audi's en de onbeperkte snelheid op de 'autobahn' ? Wel beste mensen, omdat daar de stads- en gemeentebesturen de moed vinden om taksen te heffen op zulke associale, verkeersoveilige gedrochten die bij ons de (historische) binnensteden en de stadswoonbuurten verpesten ! Ook in Londen moet er tol betaald worden do grote, energieverslindende wagens die nog langer het centrum willen binnenrijden. Automobielorganisatie Touring - die uiteraard de belangen van de tienduizenden aangesloten leden die een SUV bezitten moet verdedigen - noemde onlangs zulke tolheffing naar Londens of Duits model 'middeleeuws' en een beperking van de individuele keuzevrijheid. Wel, rondrijden met een gelakt pantservoertuig met vanvoor intimiderende ijzeren shockbaren die op een 'stormram' gelijken, dat vind ik pas middeleeuws. Mensen, en dan vooral fietsers en voetgangers, die in de binnenstad worden aangereden door zulke wangedrochten en hun associale chauffeurs zullen de keuzevrijheid die deze kregen, zeker appreciëren !

Concreet, wanneer heeft men nu eens eindelijk de 'politieke' moed vanuit de stadsbesturen om die onzinnige en waanzinnige dure, plaatsinnemende en milieuvervuilende luxevoertuigen zwaar te taxeren? Laten we zeggen enkele duizenden euro's per jaar om de stad nog te mogen binnenkomen. Kunnen we van hun associaal rijgedrag ook de stukgereden gemeentewegen herstellen. Ik vind overigens dat iedereen die niet in de grootstad woont (Antwerpen, Gent, Brussel, ...) en met z'n auto naar het stad komt, daar een extra belasting of taks voor moet betalen. Onze steden hebben genoeg openbaarvervoersmogelijkheden om je wagen aan de rand van de stad te laten staan en daar gebruik te maken van tram/bus/trein. Het is nu toch niet logisch, dat armere stedelingen meer gemeentebelastingen moeten betalen dan 'de rijkeren' in de groene rand, die voor een deel de oorzaak zijn van de overlastproblemen (files, aanrijdingen, verontreiniging, ...) en alzo staan de stedelingen weer eens in voor het onderhoud van het stedelijk wegennet.

Maar het is dus vooral de SUV-rage die mij mateloos ergert. Zijn die eigenaars bang dat ze aan den tuttefrut op de oprit van hun villa blijven kleven, of wat? Of moeten ze bepaalde lichaamsdelen met miniscule afmetingen compenseren door een monsterachtige auto te kopen die fungeert als een postmodern fallussymbool? Of moeten ze gewoon een gebrek aan persoonlijkheid compenseren met al dat uiterlijk vertoon? Naast een torenhoge taks mogen de steden wat mij betreft ook nog heel wat meer straten autovrij maken. Dat je volledige wijken krijgt waar er zich een pitoresk straatleven kan ontwikkelen, zonder voortdurend gestoord te worden door irritante SUV's. België is op dit gebied de slechtste leerling van de (Europese) klas. In Engeland, Duitsland, Nederland, zelfs Frankrijk en de Oost-Europese grote steden worden auto's massaal uit de historische binnenstad verbannen en wordt te voet / met de fiets / het openbaar vervoer nemen aangemoedigd. En wat doet men bij ons? Bij een heraanleg bouwt men nog nieuwe parkings bij (cf. heraanleg Leien in Antwerpen). Ja, in de USa is het nog erger gesteld met grote bakken en voetgangeronvriendelijkheid - behalve New York dan - maar moeten wij dit autogek land dan per se als voorbeeld nemen? Waarom nemen de stadsbesturen hun verantwoordelijkheid hier niet op en geven ze - net zoals in Londen en de Duitse grootsteden - de SUV een welgemeende f**k you ? Vrezen sommige partijen hier voor hun politieke achterban na zo'n moedige beslissing? Ik vrees dat ik op deze laatste vraag het antwoord al ken?

Wat vinden de Forummers van deze SUV's in onze steden? Gerechtvaardigd of eveneens degoutant associaal en gevaarlijk ?
Liever vandaag dan morgen!!!
floppy is offline   Met citaat antwoorden