22/03/2008 Het Nieuwsblad pagina 3.
(niet te vinden op website dus overgetypt)
Citaat:
22/03/2008 Anderlecht kan zijn jongeren niet aan
Anderlecht mag jaarlijks 2,5 miljoen euro aan preventie besteden. Toch waren er deze week dagelijks aanslagen tegen bussen. De burgemeester klaagt over te weinig middelen. "Er zijn 70 vacatures bij de politie'.
'De vacatures raken niet ingevuld omdat we het geld er niet voor hebben', zegt burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven. 'Voor Anderlecht alleen al zijn er 30 politieagenten te kort. Die kosten een klein miljoen euro per jaar. Binnenlandse Zaken zou ons dat geld moeten geven, maar ik denk niet dat ze gaan betalen.'
Korpschef Gerald Noon beaamt: 'Er zijn ook te weinig kandidaten. Mijn mensen valt niets te verwijten. De man die donderdagnacht met een staaf op een bus sloeg, hebben we ingerekend.'
Toch vreemd, al die agressie in Anderlecht. Want de gemeente krijgt voor preventie alleen jaarlijks 2,5 miljoen subsidies. 'We doen veel, met straathoekwerkers en schoolbegeleiding', zegt preventieschepen Fatiha El Ikdimi, 'en daardoor voorkomen we veel geweld. Dat zie je natuurlijk niet.'
Preventiechef Miloud Gelloul staat dagelijks tussen de jeugd. 'Ze zien hoe noch hun broer noch hun vader aan een job geraken en denken: waarom zouden we nog naar school gaan? De jongens hangen dan maar op straat rond, waar ze in de criminaliteit terechtkomen.'
'De jongens kwamen de laatste tijd massaler samen, rond het busstation Sint-Guido. Begin deze week zijn daar acties tegen gevoerd. Ouders moesten opgepakte zwartrijders komen ophalen. Dat was de directe aanleiding voor de aanslag van dinsdag.'
'Ik weet dat het als straathoekwerker onze taak is dit te voorkomen. Toch voel ik me niet falen. Wij kunnen al die werklozen geen job geven', besluit Miloud. (pom)
|
Er zitten nogal wat interessante gegevens in dit artikel:
- 70 vacatures bij politie, 30 politie-agenten tekort.
- 30 politie-agenten kosten haast een miljoen euro per jaar.
- 2.5 miljoen euro federaal belastingsgeld per jaar voor PREVENTIE.
1) Met dat preventie-geld kunnen dus zo een 60 extra politie-agenten worden in dienst genomen. Maar ze vinden geen kandidaten genoeg (volgens de korpschef).
2) Die 'preventie-chef' zegt dat de reden voor al die criminaliteit is dat hun vader en broer geen job vinden en dat ze daarom geen zin zien in het naar school gaan.
Leg nu 1) en 2) samen. Wat is het probleem? Zijn vader en broer ongeschikt om bij de politie te gaan? Waarom? Opleiding? Hoezo... immers, ze zien geen nut in het naar school gaan.
Geen werk te vinden -> reden om niet naar school te gaan.
Niet naar school gegaan -> reden om geen werk te kunnen vinden.
Ik moet lachen met al die excuses. Er is maar 1 verklaring voor deze tegenstrijdigheden: ze hangen liever op straat rond om hun goesting te doen dan te gaan werken. 2.5 miljoen euro belastingsgeld verkwanseld aan onwil. Per jaar. Er zijn geen 70 extra agenten en preventie-dienst nodig. Alleen maar degelijke straffen voor hun weigering deel te namen aan onze samenleving en er hun steentje aan bij te dragen in plaats van ze te pogen saboteren.