Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
Waar is dat citaat over de wetenschap der geschiedenis ondergeschikt maken aan de ideologische belangen nu weer gebleven... 
|
Ik dacht dat zo ongeveer alle geschiedschrijving er gekomen is met hoofdzakelijk propagandistische doelen. Ik verdiep me momenteel nogal in de nieuwe reeks geschiedenisboekjes die je op zaterdag bij "De Morgen" kan kopen & inderdaad er is evolutie in de geschiedschrijving, nieuwe inzichten die o.a. glashelder aantonen dat wat we vroeger leerden dikwijls een door propaganda vervormd beeld is (ook de "historische" geschiedschrijvers zijn hier niet vrij van te pleiten
& intussen is het verkleurde beeld dat zij gaven van bv. een keizer Nero aan bijstelling toe).
Ik heb wel lust om de "nationalistisch gekleurde" lezing te aanhoren - vooral de veel verhaalde "historische" scheiding van het >Nederlands-talige van het Franstalige en het Duitstalige gebied van de Nederlanden is boeiend - ik geloof niet dat die gebieden ooit "apart" waren. zowel Vlaanderen als Brabant als Luik waren 2 tot 3-talige prinsdommen, hertogdommen, graafschappen enz...
De veeltaligheid van onze gewesten en in het bijzonder de steden was altijd één van onze grootste troeven..
(Men kan dat een ideologische zienswijze vinden, maar ik had graag harde bewijzen gezien van het tegendeel..)