Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2008, 17:18   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.321
Standaard

Is het volgende een beetje vergelijkbaar met zo´n energiehuis ?

Ik heb een OB-bungalow -alles beneden- in massiefhoutbouw, na 3 dagen regendicht, op 3 maand klaar. (2e bouw... children out... rustig stukje grond)

Gebouwd einde 1994, prijs was indertijd ca. hetzelfde als een klassiek huis.

Houtdikte ca. 5 cm (houten binnenmuren zijn de dragende muren), extra x- cm isolatiemateriaal wordt van de buitenkant aangebracht dan komt de spouw en dan navenant smaak kan men de buitenmuren gedeeltelijk met bakstenen opmetsen, of ook nog eens hout gebruiken (wel dunner).
Ik heb voor alles was overdekt is (1,5 m terrasdeel en > 1m overhang vooraan) nog eens hout laten gebruiken of in ´t totaal ca. 1/4 vd buitenkant is ook hout, 3/4 buitenmuur dus klassieke baksteen.

De opgeslagen CO² in dat hout komt dus niet vrij.

De Noorse rode grenen (FSC-label) die in de plaats gekweekt worden nemen weer meer CO² op als de oudere bomen (die geveld worden voor houtbouw ofzo)
http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0...le&item_id=282

enz...
ik citeer nu wat reklame:

Citaat:
Energie besparen is goed, ecologisch bouwen is beter

.... selecteert immers het hout uit Scandinavische bosgebieden met een duurzaam bosbeheer.
Dit wil zeggen dat in deze gebieden steeds minstens evenveel nieuwe bomen voorzien worden dan dat er ontgonnen wordt.
Overontginning is dus uitgesloten.

Daarbij is houtbouw de bouwwijze die de minste energie vraagt.
Vrij logisch, hout is immers al in zijn onbewerkte vorm een afgewerkt product.

Zo ligt het energieverbruik om een houten woning te produceren zeven keer lager dan zijn bakstenen variante.

Daarbij komt nog dat houten huizen volledig droge constructies zijn.
Ter vergelijking: een gemetselde woning moet gedurende verschillende maanden de 15.000 liter water ‘uitzweten’ die werden gebruikt bij beton, mortel en bepleistering.

In Noord-Amerika en Scandinavië zijn meer dan 90% van de woningen opgetrokken in hout.
Deze huizen zijn zo goed geïsoleerd dat ondanks de strenge winters in het noorden, de woningen maar half zoveel verbruiken voor de verwarming in vergelijking met een Vlaams gezin.
Bovendien geeft hout een gevoel van warmte, dat aanzet of "cocooning". Het gaat om een verschijnsel waarvan het effect meetbaar is :
In een houten huis leven gezinnen in een omgevingstemperatuur die lager is (meer bepaald twee graden) dan in huizen opgebouwd in andere materialen, terwijl ze hetzelfde warmtegevoel ervaren.
Naast gezonder wonen (luchtvochtigheid) en andere voordelen toch een klein nadeeltje - ondervond ik toch in het begin- heeft deze houtbouw:
de geluidsisolatie binnen (de akoustiek daarentegen is wel super), maar ondertussen vindt ik het zelf een klein voordeel, men moet niet zo hard roepen als men iets nodig heeft...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2008 om 17:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden