Discussie: Racistisch forum?
Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2008, 11:39   #321
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Indeed, ze zijn er ook, alsook bij de hindoes, zij het echter in gebieden waar al decennia lang burger- annex guerilliaoorlog gaande is en dikwijls terug te voeren tot eeuwenoude disputen.

Ook Tibet kan er van al generaties lang van meespreken.
En Maya of niet, maar ik kan me best voorstellen dat het verdomd moeilijk moet zijn om Ahimsa (geweldloosheid) onversneden te blijven toe passen, als je familie en kennissen, cultuur en identiteit systematisch aangevallen of vernietigd worden door een agressieve uitroeiingsspolitiek van een ideologisch vreemde mogendheid.

Verder zal geen enkele boeddhist met de Diamant-sutra in de hand ev geweld rechtvaardigen, maar zich wel degelijk bewust zijn van het negatieve karma dat hij hiermee op zich laadt en dit voor onvermijdelijk lief te aanvaarden, tenminste als hij het boeddhaschap echt ter harte neemt.

Echter, de tekstuur van Siddharta's leer, noch de verschillende scholen en stromingen ervan roepen geen enkel moment op tot geweldpleging of onderwerping van andersdenkenden, uitermate sterk contrasterend met de gedetailleerde uitgebreidheid ervan in de koran.

And last but not least, au fond heb ik dan ook geen enkele weet, laat staan een fractie van een onbehaaglijk gevoel, van een oprukkend extreem-boeddistisch imperialisme in Europa, itt u weet wel...,
Diego, dat extremisme niet past bij de basisfilosofie van het Boedhisme daar ga ik volledig mee akkoord, maar de kwestie was of het bestond of niet. Jij twijfelde sterk aan het bestaan ervan en daarom heb ik je een paar voorbeelden gegeven.