Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VRT
(Belga)
zo 30/03/08 - Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen!) vraagt het ontslag van de nieuwe staatssecretaris voor Armoedebestrijding Frédéric Laloux (PS). Laloux had in een reportage van de RTBF beweerd dat hij vanuit zijn auto moest werken, omdat hij nog geen kantoor had. Achteraf bleek dat verhaal niet helemaal te kloppen.
De Vriendt hekelt in Het Nieuwsblad Op Zondag niet enkel de leugen over zijn kantoor. Hij heeft ook kritiek op de uitlating van Laloux dat hij zijn solidarteit wou betuigen met de daklozen.
"Hij toont ook een grenzeloos misprijzen voor de meest kwetsbaren in ons land, wier situatie hij net zou moeten gaan verbeteren."
"Wanneer hij zelf geen schaamtegevoel heeft, is het aan premier Leterme om zijn staatssecretaris op het matje te roepen en om zijn ontslag te vragen", zegt De Vriendt.
Laloux: "Reportage was lichtvoetig"
Laloux verdedigt zich. "Ik heb niet gezegd dat ik niet over een vestiging beschikte, maar wel dat ik nog geen kantoor had", zegt hij.
De staatssecretaris wil zijn kabinet installeren in hetzelfde gebouw als Marie Arena (PS), minister van Maatschappelijke Integratie en Pensioenen, om te besparen op het vlak van het beheer van de kabinetten. In de loop van volgende week zou het probleem met de lokalen moeten opgelost zijn.
Volgens de kersverse staatssecretaris was de tv-reportage waar hij in zijn dienstwagen aan het werken is "lichtvoetig" en heeft de journalist de situatie "wat geïroniseerd".
Frédéric Laloux ontkent verder dat hij in een radio-interview zou verklaard hebben dat hij handelde uit solidariteit met de daklozen.
|
Mooie van Groen! dat ze dit hier even scherp veroordelen
Weerderom wordt armoede niet ernstig genomen