Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2004, 15:20   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Tacitus, dit is weer een voorbeeld van traagheid en relaps. Nog geen uur geleden heb ik dit al geschreven. Je hebt het gelezen ook, want je hebt er op geantwoord (je antwoord kwam gewoon neer op een "who cares?")

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

De bevoegdheden worden verdeeld in het federaal parlement, waar de regeringspartijen een meerderheid uitmaken.
Wat een mooie situatie! Voor het eerst een polarisatie tussen Vlaams Parlement en Belgisch Parlement. Vlaanderen vraagt, België geeft iets of geeft niets. Geeft het iets: hoera! Geeft het niets: Vlaanderen eist. Dan geeft België iets of niets. Geef het iets: hoera! Geeft het niets: conflict.

Dat conflict zou wel eens de grootste bedreiging kunnen zijn voor de Belgische staat die ze ooit heeft meegemaakt, want in dat geval heb je de ultieme polarisatie tussen Vlaanderen en België: de federale regering en parlement zullen dan kiezen voor België (ah ja, want gedomineerd door de Belgische meerderheid) en de CD&V en N-VA voor Vlaanderen, aangezien zij toch niets te zeggen hebben op federaal niveau. Dit kan eventueel de beruchte cascade veroorzaken die ik vroeger heb aangehaald, die uiteindelijk zal leiden tot een unilaterale onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen na stemming in het Vlaams Parlement.

Nu, daarin ben ik misschien te veel aan het mijmeren, want dit is toch wel een behoorlijk revolutionair scenario. Het is echter een scenario dat perfect mogelijk is en dus een reële dreiging inhoudt voor België. Verhofstadt zal -om zijn federaal machtspostje te behouden- ongetwijfeld toegeven en die gevraagde bevoegdheden daadwerkelijk -doch niet allemaal, wat had je gedacht?- overhevelen. Een gelijkaardig gedrag heeft hij ook vertoont met het migrantenstemrecht, waarom zou het nu anders zijn?

Natuurlijk, als je geen politiek inzicht hebt zoals Tacitus, zie je dat natuurlijk niet in
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=344949#344949

En mijn laatste zin blijkt werkelijkheid te zijn...