Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2008, 12:14   #151
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Laat mij eerst even de begrippen staat en overheid uit elkaar halen, daar de staat "slechts" een verwoording is voor het territorium waar de overheid zichzelf bevoegd acht. Dat wil dus zeggen dat een staat in de traditionele zin van het woord ontstaat wanneer iemand (of meerdere personen) zichzelf een "overste" functie toebedeelt (overheid) die veelal bemoeizuchtig is en waarschijnlijk de vrijwilligheid schendt. De afspraken worden verankerd in de vorm van een autoritair persoon (of meerdere personen).

Ik schrijf waarschijnlijk omdat er ook die grijze zone is waarin het best mogelijk is dat een aantal mensen vrijwillig in een voor hen door andere mensen geplande omgeving leven. (Het lijkt mij verdomd moeilijk om die vrijwilligheid te behouden naarmate de hoeveelheid deelnemers, de schaal van de planning en de tijdsduur toeneemt. Maar onmogelijk is het niet).

Uiteraard schrijf ik nu over de overheid als wetgevend orgaan; zij die de spelregels vastleggen en iedereen die zich daar niet aan houdt sanctioneert.
Dus,de natuurlijke evolutie is een staat of overheid.En het zijn niet altijd mensen die zichzelf een overste functie toebedelen,er zullen ook mensen zijn die willen dat iemand hen vertegenwoordigt.De mens is geen solitair wezen...