Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya
1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
|
Niet erg veel; louter culturele invloeden --- uitkomsten van geschiedkundige, politieke, economische en karakteristieke processen dus.
Citaat:
|
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
|
Als een maalmolen waar nooit een brood zal uit voortkomen dat 'een' klant tevreden zal stellen.
Citaat:
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
a) ja
b) nee
c) een beetje (in welk geval ?)
d) heeft geen belang
|
Ik ben Antwerpenaar. Ik heb meer problemen met mijn buur die de haag van mijn tuin naar beneden wilt omdat-ie een vieze pervert is, dan met Franstaligen. In Berchem wonen er naar verluid nog een pak. Het zal me worst wezen.
Wat mij interesseert zijn concrete gebouwen en mensen: zaken die aanraakbaar zijn --- alle 'meta'-entiteiten, dat behoort tot de wereld van fantasietjes en idee-fixen.
Citaat:
|
4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
|
Redelijk goed zeker. We leven in het Westen, zijn grotendeels beschaafde en rustige mensen van bourgondische slag.
We doen dat goed.
Citaat:
|
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
|
Zie vorig antwoord.
Citaat:
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
a) ja (waarom ?)
b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
|
De beleefdheid vraagt dat je iemand in de mate van het mogelijke aanspreekt
in zijn eigen taal.
Met andere woorden, ik verwacht een Waalse beenhouwer in het Frans aan te spreken --- maar zal blij verrast zijn mocht hij plots zelf in het Nederlands overschakelen.
Indien een Franstalige mij in Antwerpen de weg probeert te vragen, verwacht ik dat-ie dat in het Nederlands probeert (of anders zijn vraag begint met: "Est-ce que vous parlez français?", cf. "Do you speak English?"). Zoals de etiquette betaamt, zal ik dan in het Frans proberen verder te gaan.
Voor de rest stoort het mij wel wat indien een Franstalige
enkel Frans spreekt en zich daar niet voor verontschuldigt.
Citaat:
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
a) ja (waarom ?)
b) nee (waarom ?)
|
Niemand
moet iets; maar dan moet hij ook begrip hebben voor de reactie van de andere.
Tweetaligheid is een overroepen iets --- het is onnodig om het al te veel te benadrukken. Taal is een middel, een belangrijk en wezenlijk menselijk middel inderdaad, maar uiteindelijk enkel één middel.
Citaat:
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België
b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
|
Neen, vermits ik niet in Franstalig België woon.
Citaat:
|
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
|
Afschaffen, bezittingen verbeurd verklaren, in ballingschap sturen.
Een democraat ben ik echter ook niet.
Citaat:
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn
b) het heeft geen zin
c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen
d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee
|
Zie antwoord vraag 7.
Citaat:
11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
a) ja (waarom ?)
b) nee (waarom ?)
c) is mij om het even
|
Zoals ik op vraag 3 antwoordde, dat interesseert mij als Antwerpenaar niet en is de zaak van de mensen die in B-H-V wonen. Dat zij het oplossen, en dat iedereen anders zich er voor de rest buiten houdt.
Citaat:
12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
a) bij Vlaanderen (waarom ?)
b) bij Wallonië (waarom ?)
c) andere (geef Uw opinie)
|
In de consequentiële lijn van vraag 11: Brussel moet voor Brussel beslissen wat het doet.
Citaat:
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
a) ja
b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad
c) is mij om het even
|
U bedoelt de hoofdlocatie voor Europese instellingen? Voor mijn part gaat die EU op in een mysterieuze mist.